JUSS OG SAMFUNN

– Helt uholdbart

Næringsministeren oppgitt over problemene med Altinn.

Næringsminister Trond Giske er ikke fornøyd med de massive problemene Altinn igjen opplever.
Næringsminister Trond Giske er ikke fornøyd med de massive problemene Altinn igjen opplever. Bilde: Per Ervland
21. mars 2012 - 09:52

Oslo (NTB): Flere politikere reagerer sterkt på glippen i nettportalen Altinn, som gjorde at mange ble logget inn som en annen person da de skulle sjekke selvangivelsen tirsdag.

Teknikere jobber onsdag på spreng med å finne feilen i systemet.

Problemene oppsto etter at portalen var nede en periode på ettermiddagen tirsdag. Da den så ble åpnet igjen klokken 18.17, fikk alle som logget seg inn se det samme skjermbildet av en annen persons navn og personnummer.

– Jeg holdt på å falle av stolen da jeg så dette. Jeg er helt satt ut. Altinn har til nå bare vært et irriterende problem for oss. Dette er langt mer alvorlig. Det er en kjempeskandale, sier nestleder Ulf Leirstein (Frp) i finanskomiteen på Stortinget til VG Nett.

Næringsminister Trond Giske (Ap) holdes løpende orientert om utviklingen i saken og reagerer sterkt på at feilen kunne skje.

– Det er helt uholdbart at Altinn må stenge ned systemene sine på den dagen alle vil sjekke selvangivelsen sin, sier Giske.

Forblir stengt

Det er uvisst hvor lenge Altinn vil forbli stengt. Brønnøysundregistrene, som har ansvaret for portalen, opplyser i en pressemelding onsdag morgen at nettportalen ikke vil bli åpnet igjen før årsaken til feilen er funnet og løsningen fungerer som normalt.

En rekke feilkilder er blitt utelukket, og Brønnøysundregistrene jobber nå sammen med leverandørene for å finne ut mer om hva årsaken kan være og rette feilen.

– Dette er en svært alvorlig situasjon. Løsningen vil ikke åpnes før vi har full kontroll på situasjonen, sier fungerende direktør Håkon Olderbakk.

Nettportalen har vært stengt siden klokken 18.34 tirsdag kveld, og Skattedirektoratet har varslet Datatilsynet og Finansdepartementet om hendelsen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Har hatt kontakt

Brønnøysundregistrene har vært i kontakt med brukeren som fikk sine opplysninger lagt ut offentlig for å redegjøre for situasjonen.

- Vi har full forståelse for at dette oppleves som vanskelig for personen det gjelder. Vi er fryktelig lei oss for den belastning vedkommende er utsatt for, og ser svært alvorlig på denne saken, sa fungerende direktør Sven Rune Greni tirsdag.

Mannen har valgt å kontakte advokat etter hendelsen, melder Dagbladet.

- Jeg er i kontakt med advokaten i selskapet jeg jobber i, ettersom det også lå informasjon som har tilknytning til selskapet i profilen, sier mannen, som ikke ønsker å gi ytterligere kommentarer til saken.

Det er uvisst hvor mange som har sett mannens profil, men fram til klokken 15 tirsdag hadde rundt 400.000 nordmenn vært inne på siden for å sjekke selvangivelsen sin.

Problemer tidligere

Det er ikke første gang Altinn er i trøbbel. For kun et år siden lå nettportalen nede i mer enn et døgn. Til tross for at det ble investert 1 milliard kroner i en oppgradering, klarte ikke nettportalen å håndtere den store pågangen som kom da folk ville sjekke ligningen.

I en rapport Det Norske Veritas har utarbeidet på oppdrag fra Næringsdepartementet, blir det påpekt store mangler i nettportalen, skriver Teknisk Ukeblad.

Ifølge rapporten er løsningen for dårlig testet. I rapporten går det fram at det gjenstår en del «for at Altinn II-løsningen skal fremstå som robust og klar for drift og videreutvikling».

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.