Tirsdag kunne digi.no melde at IT-bransjen reagerer på NAVs kontraktsvilkår i sine rammeavtaler. Blant annet nektet Unit4 Agresso å godta følgende klausul:
«Leverandøren kan ikke holde tilbake ytelser som følge av Kundens mislighold».
Dermed ble de heller ikke med i kampen om flere store NAV kontrakter som skal tildekkes fremover.
Les også:
- [13.10.2011] Slakter offentlige innkjøpsvilkår
- [12.10.2011] NAV droppet unntaksbestemmelse
- [11.10.2011] - Agresso hadde baller nok til å si ifra
- [11.10.2011] NAVs leverandørkrav sjokkerer
Mandag forsøkte digi.no å få en kommentar fra NAV på hvorfor de har dette kravet. Tirsdag formiddag fikk vi en e-post fra kommunikasjonsavdelingen.
– Malen som vi benytter til rammeavtaler innen IKT bygger på Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) sine avtalemaler, som vi mener er kjent i bransjen, skriver IKT-direktør Nina Aulie i en e-post via NAVs informasjonsavdeling.
Aulie skriver at kravet om at leverandøren ikke kan holde tilbake ytelser har vært med i NAV sine avtaler gjennom flere år.
– Det er et krav som er vanlig for statlige etater å stille til sine leverandører.
Vi er opptatt av å få levert de tjenestene vi inngår avtale om og ønsker å sikre at vi ikke kommer i en situasjon der tjenesten ikke blir levert. Det er ingen risiko for konkurs i statlige etater og leverandører som har et rettmessig krav på betaling fra oss, vil alltid få betalt, sier IKT-direktør Nina Aulie.