Ifølge det spanske IT-sikkerhetsselskapet Panda Software, foregår det nå en organisert spredning av ordningen kjent som «Code 9», i medier og tjenester i hyppig bruk hos barn og ungdom. «Code 9» har vært kjent i mange år. Ifølge Panda er spredningen i sommer mer omfattende enn noen gang.
Selve «Code 9» er svært enkel. Det går ut på at dersom man er i et samtalerom («chat room»), en lynmelding eller enhver annen sosial nettjeneste, og temaet er av en slik type at man ikke ønsker oppmerksomhet fra mamma eller pappa, skal man taste «9» når en forelder nærmer seg. Da vil de andre i samtalen straks skifte tema eller slette tekst, og ikke ta opp igjen den opprinnelige tråden for klarsignal er gitt gjennom «99».
Ifølge Panda er det først og fremst voksne som står bak den organiserte formidlingen av «Code 9».
I et samtalerom for barn og unge har Panda fanget opp denne utvekslingen:
Teknisk direktør Luis Corrons i PandaLabs presiserer at foreldre må være oppmerksomme på fenomener som «Code 9». Han vil ikke oppfordre foreldre til økt overvåking av barn og ungdoms gjøremål på nett, men understreker at et effektivt vern først og fremst må bygge på et tillitsforhold mellom barn og foreldre.