I gjennomsnitt har nordmenn 22 apper installert på mobilen sin, i tillegg til appene som er forhåndsinstallert. Av disse appene er det Facebook-appen flest oppgir de ikke kunne klare seg uten, når de blir bedt om å navngi tre forskjellige apper.
Dette viser en undersøkelse gjort av danske AudienceProject. Undersøkelsen omfatter også smartmobilbrukere i USA, Storbritannia, Tyskland, Danmark, Finland og Sverige.
Resultatene er basert på svar fra rundt 13.000 respondenter som har deltatt i nettintervjuer i tredje kvartal i år.
Snapchat utfordrer
Facebook har likevel ingen soleklar ledelse, og med sine 21 prosents andel, er det ikke slik at hele befolkningen har trukket fram Facebook som appen de mest vil savne.
På andreplass kommer Snapchat, med 20 prosent, foran Instagram med 17 prosent.
Undersøkelsen viser at det er store forskjeller både mellom kjønn og aldersgrupper når det gjelder hvilken app de i minst grad kan klare seg uten. Facebook ligger på topp hos både menn og kvinner, men det er flere kvinner enn menn som virkelig ville savne Facebook-appen om de måtte fjerne den.
Det samme gjelder både Instagram og Snapchat. Instagram skårer høyere hos kvinner enn det Snapchat gjør. Årsaken til at Snapchat likevel kommer høyere opp totalt sett er at langt færre menn enn kvinner oppgir Instagram blant appene de ikke kan klare seg uten. I stedet kommer Facebook Messenger på tredjeplass blant de norske mennene som har svart på undersøkelsen. Messenger er på fjerde plass hos kvinnene.
På femteplass blant mennene kommer Spotify, foran Vipps. Hos kvinnene kommer disse to i motsatt rekkefølge. Men forskjellene i andel er ikke store.
De unges favoritt
Blant de yngste, 15 til 25 år, har Snapchat en soleklar ledelse med 45 prosent, foran Instagram, og Messenger på henholdsvis 34 og 25 prosent.
Andelen til Snapchat halveres når intervjuobjektene er 26 til 35 år. Da er Facebook på topp, foran Messenger og Instagram. Økes alderen med ytterligere ti år, er andelen til Snapchat nesten halvert enda en gang. Samtidig har Messenger forsvunnet helt ut av topp fem, slik at Facebook, Instagram og Snapchat utgjør topp tre.
Når brukerne blir 46 til 55 år gamle, klatrer Vipps opp på andreplassen, stadig med Facebook på førsteplass. Snapchat følger på tredjeplass. I denne aldersgruppen begynner også været å spille en større rolle, så Yr-appen ligger på fjerdeplass.
Yr-appen rykker helt opp på andreplass blant brukergruppen på 56 år og eldre. Det er forøvrig denne aldersgruppen hvor flest sier at Vipps er appen de minst vil klare seg uten. Facebook er på topp også her.
Sosiale medier
I undersøkelsen har deltakerne også blitt spurt om hvilke sosiale medier de følger. Det er en overvekt av kvinner som følger blant annet Facebook, Snapchat, Instagram, Pinterest og Tumblr. Hos YouTube, LinkedIn og Twitter er det mennene som er i flertall blant de norske brukerne, ifølge denne undersøkelsen.
I løpet av de siste årene er det særlig Instagram som i større grad enn tidligere brukes av nordmenn, selv om både Facebook, Snapchat og YouTube fortsatt har høyere brukerandel.
Tidstyvene
På spørsmål om hvilke tre kategorier av apper brukerne bruker mest tid på, svarer 56 prosent sosiale medier/chat. Deretter følger kanskje noe overraskende epost (45 prosent), foran nettlesere (42 prosent). 28 prosent bruker mye tid på egne nyhetsapper, mens 25 prosent hører mye på musikk på mobilen. Nordmenn flest bruker tydeligvis ikke mobilen så mye til spill, for bare 20 prosent har trukket fra denne appkategorien. 16 prosent bruker mye tid på værappene sine, men 15 prosent oppgir at de bruker mye tid i nettbanken.
Undersøkelsen tar også for seg en del flere spørsmål særlig knyttet til sosiale medier. Det er også mulig å sammenligne de norske tallene med tilsvarende tall for de øvrige landene.