I Knowit jobber vi med flere fagfelt. Mobilutvikling er en av disse. I samarbeid med to av våre kunder ønsker vi å presentere statistikk fra det norske mobilmarkedet.
Med tall fra Ruters billettapp og TV 2s apper har vi et datagrunnlag vi tror vil være av interesse for både utviklere og beslutningstagere som jobber med mobilutvikling.
Plattformkrigen
Mobilmarkedet er i konstant endring med nye versjoner av mobiloperativsystemene og lanseringer av nye telefoner jevnlig.
Hvert kvartal publiserer IDC en oversikt over hvilke plattformer de siste solgte telefonene tilhører.
På Wikipedia er dette for tiden visualisert til og med fjerde kvartal 2014:
Oversikten over viser at 3 av 4 solgte smartmobiler på verdensbasis i Q4 2014 kjører Android. Den sier ingen ting om bruk av disse telefonene.
TNS Gallup publiserer kontinuerlig på tnslistene.no. Her presenteres statistikk fra «desktop»-trafikken på norske deltakende nettsteder, det vil si nettlesertrafikk (inkludert hybrid apptrafikk) fra PC/Mac og nettbrett. Native apptrafikk er ikke inkludert. Figuren under er hentet ut 12. juni 2015.
Her er både Windows og MacOS inkludert, likevel ser vi at iOS har flere brukere enn Android.
Norske mobilapper
RuterBillett ble lansert i desember 2012 som native app på iOS, Android og Windows Phone.
Appen tilbyr kjøp av enkeltbillett, periodebillett og tilleggsbillett. Det selges godt over én million billetter hver måned gjennom appen, og versjon 3.0 lanseres i juni.
Med appene fra TV 2, TV 2 Sporten og TV 2 Sumo kan man for eksempel se tv, underholdning, aktualiteter, nyheter og sport når det passer.
Fordelingen mellom plattformene i mai:
Plattformversjoner
Minst en gang i året lanserer Apple, Google og Microsoft nye versjoner av deres mobile operativsystemer. Her vises en oversikt over fordelingen blant versjonene:
Apple iOS
Apple er flinke til å tilby nye versjoner av operativsystem til eldre telefoner, noe tabellen over viser tydelig. iOS 8 er ikke tilgjengelig for iPhone 4 og eldre telefoner.
Google/AOSP Android
Fordi appene ikke støtter de samme versjonene av Android kan ikke prosentene sammenlignes direkte! Det er likevel noen interessante likhetstrekk.
Android version 4.1 er mer brukt enn Android 4.2. Dette kommer antageligvis av telefonprodusentene sin kost/nytte-evaluering av å tilgjengeliggjøre versjon 4.2 for solgte enheter.
Android 5.1 ble lansert i mars, men 5.0 som er syv måneder gammel er nå større enn Android 4.4 Kitkat i Norge. Google publiserer jevnlig statistikk over telefoner som har benyttet Play Store på verdensbasis de siste syv dagene. Den 1. juni ble den siste uka i mai publisert.
Oversikten ser slik ut:
Oversikten fra Google viser at versjon 4.4 KitKat er over tre ganger så stor som versjon 5.0 Lollipop på verdensbasis.
Microsoft Windows Phone
Microsoft er flinke til å flytte brukerne sine over på siste versjon av operativsystemet. Windows Phone 10 var ikke tilgjengelig for almennheten i mai.
Tolkning
Tallene presentert i dette innlegget er begrenset. Vi ønsker likevel å trekke noen konklusjoner:
- Det norske markedet består av mer moderne telefoner enn snittet.
- Android har fremdeles en oppgave i å få brukere over til Lollipop (5.x). 7 måneder etter utgivelse er kun 40 prosent på 5.0. De fleste av disse kommer fra KitKat, likevel er 30 prosent fremdeles igjen.
- Også iOS har et etterslep med brukere på eldre versjoner. 8 måneder etter utgivelse av iOS 8 er 17 prosent på iOS 7.
- For 3 år siden ble Android 4.1, iOS 5.1.1 og WP 7.5 Tango lansert. Det er få eller nesten ingen som fremdeles bruker disse versjonene.
- Verdien av å støtte telefoner med iOS 6 og Android 2.x er nå antageligvis ikke fornuftig i et kost/nytte-perspektiv.
- Windows Phone har en veldig liten markedsandel med kun 1 prosent. Når Microsoft i tillegg har uttalt at de fleste toppmodeller vil kunne oppgradere til WP 10 i løpet av høsten kan det være lurt å avvente investeringer på denne plattformen.
Dette innlegget vil også bli publisert på teknologibloggen til Knowit.