NFC – Near Field Communication – seiler nå opp en av de hetere nye teknologiene i mobilbransjen. For teknologien lover å gjøre mobiltelefonen til en mer interaktiv terminal, på en sikker måte. Det er opprettet et eget bransjeforum for teknologien – NFC Forum – og flere leverandører lover å støtte den.
Les også:
- [28.09.2012] Norsk selskap vil ta NFC-markedet
- [24.11.2011] Spår massiv utbredelse av NFC-mobiler
- [11.05.2006] Frankrike får interaktive reklameplakater
- [01.09.2005] NFC: Kreativ RFID for folk flest
- [26.08.2005] Hevder mobilreklame er suksess
- [20.12.2004] Nokia med RFID-løsning for feltpersonell
- [02.11.2004] Nokia-telefon først med ny teknologi
- [31.08.2004] Mobilen kan bli din trådløse billett overalt
Teknikken åpner for at alle typer gjenstander, plakater og bilder inneholder data og Internett-adresser som kan utløses med mobilen. IBMs RFID-ansvarlige i Nord Europa, Sebastian Taylor, karakteriserer NFC som neste generasjons RFID. digi.no har omtalt teknikken før i forbindelser med enkelt-produkter, men Taylor mener systemet har bredere muligheter enn hva som hittil har blitt diskutert. For hittil har det vært mest fokus på trådløs betaling.
– Veldig mange europeiske mobilselskaper er nå svært interessert i NFC, røper han. Om noen norske aktører har kontaktet IBM om teknologien vil ikke Taylor svare på.
NFC er egentlig en samling med teknikker som skal bygges inn i neste generasjons mobiltelefoner. NFC vil gi mobilene både en RFID-identifikasjonsbrikke, en RFID-leser og en liten radiodel som er beregnet på kommunikasjon over svært korte avstander, typisk 10 centimeter.
Bildet under hentet fra en IBM-presentasjon som viser en mobil som med NFC mottar en melding fra en reklameterminal.
Man kan derfor legge inn et NFC-punkt i alle typer gjenstander, for eksempel en pumpe på en oljeplattform, et skilt på en bussholdeplass eller en reklameplakat på gaten. Når en bruker setter mobilen sin inntil gjenstanden, vil gjenstanden og mobilen snakke sammen med NFC.
Her er noen av mulighetene NFC åpner:
- Teksten på en plakat på gaten sier: "Kom bort og bli koblet til nettsiden vår". NFC har ikke store båndbredden, men reklameplakaten kan sende en nettadresse til mobilen og starte nettleseren. Dermed slipper brukeren å skrive inn nettadressen selv og kan bli ledet rett til riktig produkt/tjeneste. Man kan også føre telefonen bort til et NFC-punkt bak et bilde og bli oppringt, for eksempel for bestille det som står avbildet.
- I stedet for å koble opp en pumpe til lokalnettet/Internett kan man legge på NFC. Når pumpen skal inspiseres, vil en NFC-utstyr mobil avlese data og skrive tilbake til teknikken i pumpen at den har vært inspisert.
- NFC har liten båndbredde, men en NFC-melding fra et reklameskilt til en mobil kan starte opp en Bluetooth-sesjon og overføre et program, skjermsparer eller musikkbit til mobilen og startet den opp.
- Dette har man kunnet gjøre ved hjelp av Bluetooth, men Bluetooth og WLAN har ikke vært trygt. Du kan ikke la Bluetooth eller WLAN stå åpent hele tiden på en mobiltelefon, og det er tidkrevende å sette opp hver sesjon manuelt med riktig nøkkel. Men det er trygt å la NFC-kommunikasjon settes opp automatisk fordi rekkevidden er så kort, du må nesten berøre gjenstanden du vil kommunisere med, påpeker Taylor overfor digi.no.
- Fordi NFC også inneholder en ID-brikke, kan systemet brukes til betaling, for eksempel for brus, billetter og mye annet, påpeker Taylor.
- IBM påpeker også at en NFC-mobil kan brukes som nøkkel/adgangskort.
Foreløpig er det bare introdusert noen få NFC-produkter. Nokia er en av de ledende aktørene på NFC-teknikken og selskapet har allerede lansert et skall som gjør Nokia 3220 til en NFC-telefon. (Se artikkelen Nokia-telefon først med ny teknologi.)
Også Microsoft, Motorola, NEC, Philips, Matsushita, Samsung, Sony, Texas Instruments og Visa, MasterCard satser er med i NFC-alliansen.
– NFC kommer til å bli et hett tema, i løpet av noen år vil du se veldig mange telefoner i salg, kanskje halvparten av alle, med NFC-utstyr, spår Taylor, som sitter sentralt i utviklingen i Nord-Europa.