JUSS OG SAMFUNN

Her er oppskriften på moderne IT i staten

IT-løsninger på tvers uten budsjettkamp.

VEKK MED SILOENE: Difi-direktør Ingelin Killengreen legger opp til at sjefene i både stat og kommune lærer seg at IT-verktøy er så kritiske for oppgavene som skal gjøres at moderne løsninger som kommuniserer på tvers av fagområder vil komme av seg selv - uten budsjettkamp.
VEKK MED SILOENE: Difi-direktør Ingelin Killengreen legger opp til at sjefene i både stat og kommune lærer seg at IT-verktøy er så kritiske for oppgavene som skal gjøres at moderne løsninger som kommuniserer på tvers av fagområder vil komme av seg selv - uten budsjettkamp. Bilde: Espen Zachariassen
27. nov. 2014 - 10:19

En felles hodepine i offentlig sektor er et økende behov for å samarbeide på tvers av fagområdene, samtidig som det er vanskelig å få satt slik samordning i system.

Les mer: Verktøyene virker ikke

IT-mangel

En tung årsak er mangelen på muligheten til å kommunisere digitalt mellom direktorater og forvaltningsnivåer.

Det kom frem på talerstolen under Forvaltningskonferansen i regi av Difi i Oslo onsdag.

Så vel rådmann som departementsråd savner IT-verktøy som åpner kanalene mellom fagområdene.

Nøkkelen

Nettopp dette savnet kan være nøkkelen til å få fart på samordningen, som både kommune og stat ønsker å få til.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet leder et program for styring og ledelse i forvaltningen, der Difi har en ikke uvesentlig rolle i gjennomføringen.

Det er i startgropen nå og skal pågå i tre år. Om kort tid starter de første testene av ulike opplæringsbolker for ledere i staten.

– Her skal vi skape forståelse for at digitaliseringen er en driver for samordning ved at den gir mulighet for å dele informasjon og snakke sammen på helt andre måter enn i dag, sier Difi-sjef Ingelin Killengreen.

Så du denne? Staten bryter egne regler

Ingen penge-stopp

Det er ikke snakk om å bygge en felles IT-plattform for alt som heter fagsystemer.

– Dette handler om at sektorene velger fagsystemer som kan kommunisere med hverandre, forklarer Killengreen.

– Kan ikke det kjapt hindres av mangel på penger til å bytte til nytt?

– Den grunnleggende strategien for norsk forvaltning fremover er å ta utgangspunkt i brukernes behov. Det betyr samspill med andre fagområder. Det krever IT-løsninger som kommuniserer. Det handler om nettbaserte tjenester med interaktivitet mellom bruker og den som yter tjenester. Og at en bruker ikke må logge seg inn flere ganger for å få utført sine tjenester. Det krever også IT-løsninger med åpne kommunikasjonskanaler, sier Difi-sjefen.

På den måten vil ikke IT-investeringer komme i konflikt med andre budsjettbehov.

– Å skaffe de gode IT-løsningene blir en del av nødvendigheten for å etablere gode tjenester som innbyggerne trenger, konkluderer Killengreen.

Samarbeid
– Hvor vanskelig blir det å få til i praksis – å bytte fagsystem er ikke fort gjort

– Vi har ikke alle de tekniske løsningene for det i dag, medgir Difi-sjefen overfor digi.no.

Men det er etablert et samarbeid mellom statlige virksomheter og kommunene som kommer til å dra i riktig retning, ifølge Killengreen:

Nye systemer skal bygge på de såkalte felleskomponentene for å sikre nettopp samspillet. Eierne av disse, som Skatteetaten, Brønnøysundregistrene og Difi, møter tjenesteeierne, som Nav og kommunal sektor, i et forum kalt SKATE.

– I dag utvikles fagsystemene av hver enkelt sektor. Arbeidet i SKATE skal lede til at både eierne av felleskomponentene og tjenesteeierne jobber for at fagsystemene skal kunne kommunisere, sier Difi-direktøren.

Sjefene skjønner mer

En forutsetning for en slik strategi er ledere som baker informasjonsteknologien inn i organisasjonens måte å jobbe på.

Undersøkelser som viser at sjefene fremdeles ser på IT som en sidefunksjon, er ikke så gamle.

Se bant annet Rambølls rapport.

– Så hvor godt er utgangspunktet for å lykkes – hva er status for ledernes evne ti å tenke IT som en del av helheten?

– Vi har ingen undersøkelse eller lignende på dette nå, men vi erfarer at stadig flere ledere som vi snakker med, ser at en slik strategisk IT-forståelse er avgjørende for å kunne gjøre en god jobb, svarer Ingelin Killengreen.

Les også: IT-sjefene i staten skal slutte å snakke om teknologi

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra