BJØRVIKA, OSLO (Inside Telecom): Etter en liten pause, er endelig Gulltasten-prisene tilbake igjen. Prisene har tidligere gått under ulike navn, men det er som Gulltasten, navnet som ble brukt fra 2008 til 2014, de er mest kjent.
Onsdag kveld den 21. november var mobilbransjen samlet i DNB-bygget i Barcode i Bjørvika for middag, prisutdeling, heder og ære. Det ble delt ut priser i ni ulike klasser, der fagjuryer har plukket ut vinnerne.
Huawei stakk av med to av de gjeveste prisene i mobilkategorien, med seier til selskapets nye toppmodell Huawei Mate 20 Pro i både kategorien Årets mobil og Årets mobil – folkets valg. Mens førstnevnte pris er kåret av en fagjury med representanter fra digi.no, tu.no, Dinside og Elektronikkbransjen, er folkets valg kåret av leserne av digi.no og Inside Telecom.
Dette er alle vinnerne av Gulltasten 2018:
Årets mobil
Vinner: Huawei Mate 20 Pro
Juryen var enstemmig valget av årets mobil. Telefonen representerer det ypperste i teknologi, ikke minst på kamerasiden, og koster vesentlig mindre enn andre toppmodeller den konkurrerer med. Tester verden over, også i Norge, har hyllet denne mobilen som den beste telefonen som kan kjøpes akkurat nå.
Årets mobil (kåret av folket)
Vinner: Huawei Mate 20 Pro
Publikums dom er i år helt krystallklar. Vinneren fikk nesten tre ganger så mange stemmer som nærmeste konkurrent, og over 35 prosent av alle stemmene totalt. Mobiltelefonen som er kåret til årets mobil av folket, og som kan kalle seg Norges mest populære mobiltelefon, er Huawei Mate 20 Pro.
Årets beste mobilkjøp
Vinner: Samsung Galaxy A7
Juryen er enige om at en telefon skiller seg ut med en stor AMOLED-skjerm og tre gode kameraer til en rimelig pris i et segment som vanligvis får liten oppmerksomhet. Samsung Galaxy A7 får derfor den velfortjente prisen for Årets beste mobilkjøp.
Årets lydprodukt
Vinner: Sony WH-1000XM3
Sony har klart mesterstykket å konkurrere ut markedets beste støykansellerende hodetelefoner som også ble produsert av dem selv. WH-1000XM3 vinner Gulltasten-prisen for årets lydprodukt.
Årets bredbåndstilbyder
Vinner: Get
Årets bredbåndsselskap har tatt et krafttak for å få mer fornøyde kunder. Særlig wifi-produktet deres er innovativt og bidrar til å løse et problem både for kundene og operatøren selv. Når de da også har tatt i bruk den kjappeste versjonen av kabel-TV-standarden, og har en smarthus-løsning som ligger langt foran konkurrentene, fant juryen at prisen som årets bredbåndsselskap går til Get.
Årets mobilselskap:
Vinner: Telenor
Årets mobilselskap er helt i front når det gjelder å ta i bruk ny teknologi, noe vi blant annet ser i satsingen på tingenes Internett og den tidlige utforskingen av 5G. Selv om konkurrentene har lansert nye, populære abonnementer, har selskapet i det siste klart å snu et langvarig kundetap til fornyet kundevekst. Vinneren står i tillegg fram som en tydelig bidragsyter i den norske satsingen på kunstig intelligens. Årets mobilselskap har det raskeste mobilnettet i hele verden – og heter Telenor.
Årets helse- og treningsprodukt
Vinner: Playfinity Ball
I en lang rekke produkter som i hovedsak består av gode smartklokker og treningsarmbånd, er det ett produkt som skiller seg ut ved at brukeren faktisk må bedrive fysisk aktivitet. Det er attpå til bygget i Norge, og det er rimelig.
Årets privatforhandler
Vinner: Elkjøp Lørenskog
Årets privatforhandler tilbyr en av Norges råeste handleopplevelser etter oppussingen tidligere i år, og tiltrekker seg kunder reiser over fylkesgrenser for å handle nettopp her. Butikken har høy grad av kompetanse innenfor alle segmenter, og de ansatte har en helt rå salgs- og servicekultur. Fra et leverandørperspektiv er denne butikken en drøm å samarbeide med, og de leverer et av landets høyeste terminalsalg, i tillegg til et av landets sterkeste abonnementssalg kontra terminalsalg. Det er nettopp dette som vipper butikken opp på førsteplassen i år.
Årets bedriftsforhandler
Vinner: Techstep Norge
Årets bedriftsforhandler kan vise til solid vekst i et krevende marked fra 2017 til 2018. En helhetlig tankegang og struktur gjør at dette selskapet jobber direkte med vertikaler, og bruker erfaringen derfra til å utvide tjenestespekteret til eksisterende kunder.
Selskapet har gjennomført en vellykket omstrukturering som gjør dem til en totalleverandør av mobil og tjenester, og har også vunnet store anbud i løpet av 2018 – blant annet Difi.