Fra mars innfører NextGenTel et nytt gebyr. Deres drøyt 190.000 bredbåndskunder må heretter betale 19 kroner i månedsleie av ruter.
Selv om ekstrakostnaden ikke er stor, har endringen medført sinne blant kunder, og flere truer med å si opp abonnementet. Ikke alle tror på forklaringen deres om at lynnedslag tar knekken på stadig mer utstyr.
En forbannet kunde har oversendt svar han nylig fikk fra kundeservice hos NextGenTel, der selskapet opplyser følgende:
«Uten å gå for mye inn i regnestykket som foreligger, kan vi si at det stemmer at omtrent hver fjerde kunde må bytte ruter på grunn av lynnedslag hvert år.»
- Hvis dette hadde vært riktig gir det en helt absurd statistikk. NGT har nesten to hundre tusen kunder og påstår altså at 50.000 av disse, eller 25 prosent av kundemassen, hvert år blir truffet av lynet, skriver vedkommende til digi.no.
De siste 10 årene er det i snitt registrert rundt 116.000 lynnedslag i Norge hvert år, viser årsrapporten fra Norges vassdrags- og energidirektorat. Ifølge tall fra SINTEF Energi slo lynet ned om lag 112.511 ganger her til lands i fjor. Det var altså et tilnærmet normalår.
- Hvor du har fått opplysningen om at hver fjerde kunde får utstyret ødelagt, vet jeg ikke, og er uansett ikke offentlig informasjon, skriver NextGenTel-direktør Morten Ågnes til digi.no.
Han står på at de hvert år bytter flere titalls tusen rutere, slik de også hevder på egne nettsider:
«De senere årene har vi alle opplevd klimaendringene. Dette har medført stadig flere stormer, både sommer og vinter, som fører til lyn og torden. På grunn av dette ser vi en kraftig økning i kundenes behov for nye rutere.»
- Vi har sett i enkelte kommentarer at man sår tvil om at det lyner og tordner mer nå enn før. Det tar vi egentlig ikke stilling til, det vi registrerer er at det har vært en markant økning i antall rutere som må byttes. Det er det vi er opptatt av, og det er det kunden også er opptatt av i relasjon til at en ikke ønsker driftsavbrudd på nettet, fortsetter Ågnes.
Etter å ha blitt forelagt opplysningene som kundeservice gir kundene, har NextGenTel-direktør dette svaret:
- Jeg har nok ikke noe ytterligere å si rundt dette. Her har nok medarbeideren på kundeservice følt behov for å fortelle mer enn det vedkommende har oversikt over eller anledning til. Jeg beklager det.
Hos konkurrenten Altibox opplever man også at flere rutere må byttes på grunn av lyn og torden. Selskapet sier at 2011 var ekstraordinært i så måte.
De har likevel ingen planer om å innføre et leiegebyr.
- Vi har ingen eksakt statistikk, men det er et langt lavere tall enn hver fjerde hjemmesentral som byttes uansett årsak, sier markedsdirektør i Altibox Per André Rykhus til digi.no.
Les også:
- [22.04.2014] «Feilfiks» skjuler bakdør
- [06.01.2014] – Gapende hull i rutere
- [26.01.2012] NextGenTel svarer om ruterleien
- [26.01.2012] NextGenTel-kunder forbannet over prisøkning