For tilskuere som betalte mellom 13.200 kroner og 38.000 kroner per billett ville det vært kjærkomment å kunne tjene 1.000 dollar sekunder på å vise opp en nettadresse under nattens Super Bowl.
Men det ble det ingenting av. Etter å ha blitt utsatt for massivt juridisk press, spesielt fra National Football League (NFL), men også fra kringskastingsselskapet CBS, bøyde søkeselskapet PageLab Networks av.
Dermed fikk ingen av nattens amerikanske fotballtilskuere i Tampa, Florida sjansen til å tjene inn alle pengene de hadde betalt for den rådyre billetten. Amerikansk fotball er folkesporten og Super Bowl-helgen større enn nasjonaldagen for mange amerikanere.
Det er den eneste søndagen i året hvor det virkelig er lov å slå seg løs. Og alle går fra konseptene, ikke minst TV-selskapene.
Mens 130 millioner amerikanere benker seg foran fjernsynsapparatene (sendingen går forøvrig i HDTV-format), må annonsørene bla opp nesten 18 millioner kroner for en 30-sekunders reklamespot. Mange av internettselskapene var med på leken i fjor, da det var rene Klondyke-stemning i nettbransjen, i år er det en påfallende stillhet.
Likevel var det enkelte aktører som nektet å gi opp å få navnet sitt på TV-skjermen i år: PageLab var en av dem. Selskapet driver en søketjeneste kalt Subjex.com og prøvde å snike seg inn på på stadion på en original måte.
Ved å henvende seg til dem som hadde kjøpt billett (dem var det tusenvis av, selv om det for mannen i gata synes helt umulig å oppdrive billetter), fristet PageLab både med kontantutbetaling og aksjer i selskapet.
Det eneste man trengte å gjøre som tilskuer, var å sørge for at Subjex.com-adressen var godt synlig hver gang kameraene sveipet over tribunene. Internett-selskapet lovte 1.000 dollar sekundet til den tilskueren som ga subjex.com adressen den lengste eksponeringen.
En TV-reklame under begivenheten koster 66.666 dollar i sekundet.
Men NFL satte altså bremsene på og viste til teksten på selve billetten som grunnlag for avgjørelsen. Der står det at NFL kan nekte adgang til tilskuere som ikke oppfører seg på kampene og som NFL finner oppfører seg "disorderly". Det skriver PageLab selv på hjemmesidene sine.
Ulovlig reklame falt absolutt innenfor kategorien "disorderly". Hvis tilskuerne viste seg på kampene med en Subjex.com-plakat under armen, kunne arrangøren altså nekte dem adgang, og det uten at de ville fått pengene tilbake.
Det tok ikke internettselskapet sjansen på.
Og for dem som måtte være interessert: Super Bowl i år gikk kampen mellom The New York Giants og The Baltimore Ravens.