BEDRIFTSTEKNOLOGI

Hissig priskrig fra Telenor i Sverige

Svenske mobilringere gleder seg over en hissig priskrig mellom Telenor Djuice og Comviq Tele2.

5. des. 2003 - 10:09

Telenor og Tele 2-eierne Comviq er hovedutfordrerne i det svenske markedet. digi.no skrev tidligere i uken at Telenor-selskapet Djuice nå går ut med ringepriser på 1,75 pr. minutt og ingen starts- eller månedsavgifter.

    Les også:

I en pressemelding fra Djuice heter det at kundene ikke betaler noen fast månedsavgift. Samtaleprisen er satt til 1,75 svenske kroner per minutt og SMS-prisen settes til én svenske kroner per melding. Åpningsprisen er på 70 øre per samtale.

Pressemeldingen fra Djuice fikk Comviq til å reagere umiddelbart. Ifølge IDG.se senkes Comviq-abonnementet til 1,69 svenske kroner døgnet rundt i Sverige. Åpningsavgiften og kostnadene for å sende SMS er også lavere enn Djuice. Her opererer Comviq med 69 øre og 99 øre. Forutsetningen til Comviq er at man er kunde av Tele2.

I Norge må Djuice-kundene fortsatt betale etableringsavgift. Denne er på 200 kroner, mens månedsabonnentet koster 79 kroner.

Nå lanserer Telenors datterselskap Djuice en metode for å bryte bindingstiden til en mobiloperatør. På mobilselskapets egen hjemmeside reklameres det for en tjeneste for å bryte bindingstiden til konkurrerende operatører. Denne bindingstiden er inngått gjennom å selge billig mobiltelefoner til kundene.

- Det svenske markede er ekstremt tregt ettersom mange forbrukere sitter fast i ulike bindinger til sine operatører. Derfor velger vi i dag å promotere oppløsningen av mobiltelefonenes operatørbinding, sier sjef for Telenor Mobile i Sverige, Per Widerström til nyhetsbrevet Telekom Online.

Di.se melder at oppløsningen av bindingstiden er helt lovlig og det henvises til den tilsvarende tjenesten Mumien.se.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.