Spriket mellom situasjonen i USA og resten av verden blir stadig større, for i USA støpes TV-bransjen om for fullt.
TV-selskapene strittet lenge i mot, men i USA har de gitt seg og har forlengst begynt å selge sitt innhold på nettet. Temaet er ikke lenger om programmene skal selges over nettet, striden står om hos hvem og om man skal kreve betaling. For piratkopieringen bare øker.
Og dermed er både Apple med iTunes og Google med Youtube truslene som nå presser sammen to av de største TV-selskapene i USA til et historisk samarbeid.
NBC, eid av General Electric, og Fox, eid av mediamogulen Rupert Murdoch, har gått sammen om et felles nettsted for å legge ut hele TV-programmer med finansiert med annonser, skriver amerikanske medier. Hulu, som siden heter, blir dermed et stor TV-stasjon - på nettet der brukere kan velge og se på programmer når de vil.
Samarbeidet er en erkjennelse at selv så kjente merkenavn som NBC og Fox ikke klarer å konkurrere med Google alene.
Blant annet skal Hulu dele ut flaggskip-serier som Prisonbreak, Battlestar Galatica. The Simpsons og 30 Rock. Programmene vil innholde annonser på de samme stedene og like ofte som på TV, men reklame-pausene vil være kortere.
I tillegg skal Hulu også dele ut innhold fra to store filmselskaper, Sony og Metro-Goldwyn-Mayer (MGM).
Hulu.com er foreløpig i en lukket beta, men skal åpnes en av de første dagene.
Lanseringen skjer samtidig som de store amerikanske innholdsprodusentene strammer inn stadig hardere mot alt piratkopiert innhold som legges ut på Youtube og andre video-nettsider.
I tillegg kopierer de to TV-selskapene Googles og Youtubes knep: Alle som vil kan lime inn kodestrenger på i sine nettsider og spre TV-seriene og filmene fra Hulu.
Hulu vil etter alt å dømme bare være åpen for amerikanske brukere og demonstrer det økende spriket mellom utviklingen i TV-bransjen i USA og Europa. Her i Europa har TV-kanalene fremdeles klart å beholde sin enerettigheter og ikke fått produsentene som konkurrenter.