Riktignok er det mediekritikernes hoggestabbe nummer én som totalt sett kommer best ut av undersøkelsen: Big Brother kan skilte med en gjennomsnittlig lesetid for hver besøkende i mai på hele 37 minutter.
Nå er imidlertid TVNorges satsing på kikker-TV over for denne gang, og dermed kan Odd Harald Hauge skryte av å være redaktør for landets ledende rene innholdsleverandør på nett målt i brukertid per hjemmesurfer.
Nettavisens gjennomsnittleser "i heimen" brukte 36 minutter og 49 sekunder på nettstedet, og hver person leste i snitt 43 sider i måleperioden. Antall unike brukere på nettavisen.no i mai var 220.971 (fremdeles er det kun snakk om hjemmesurferne), og i snitt avla hver person 6,62 besøk på nettstedet i perioden.
Til sammenlikning brukte hver hjemmesurfer vel 17 og 13 minutter på de henholdsvise aviskonkurrentene vg.no og dagbladet.no, ifølge Nielsen//NetRatings panelmålinger. Både msn.com (21 minutter og 34 sekunder) og sol.no (18 minutter og 26 sekunder) scorer, kanskje noe overraskende, bedre i denne målingen enn både Dagbladet og VG. Aller best blant portalene er imidlertid Nettavisens "søster", Spray.no, som bl.a. med sine prate- og sjekketjenester åpenbart har truffet surferne hjemme - i dobbel forstand (tid per person: 24 minutter og 44 sekunder).
Auksjonstjenesten QXL.no er ellers den tjenesten som kommer aller best ut sammen med nevnte BigBrother. Også QXL passerte såvidt 37 minuttersgrensen i tidsbruk blant hjemmebrukerne i mai.
Og igjen er det Sparebank1.no som gjør det best blant nettbankene, med en besøkslengde per bruker i mai på 32 minutter og 22 sekunder.


- Mer om mai-målingen fra Nielsen//NetRatings:
- SOL klart større enn MSN.com
- Panelmåling mai: SOL fortsatt mest pop blant hjemmesurferne