JUSS OG SAMFUNN

Hotell kartla gjester, fikk kritikk av Datatilsynet

Uten å be om gjestenes godkjenning ble lister med bilder og informasjon om utvalgte kunder sendt til de ansatte ved The Thief på Tjuvholmen i Oslo.

The Thief på Tjuvholmen.
The Thief på Tjuvholmen. Bilde: Torstein Bøe / NTB scanpix
22. juni 2017 - 08:26

Hotellet bekrefter at ansatte rutinemessig søker på nettet etter opplysninger om ankommende gjester, skriver Aftenposten.

De beste kundene står også i en egen stamgjestliste med ytterligere informasjon om hvilke rom de foretrekker, hva de ofte bestiller av mat og drikke og hvilke rabatter de skal ha. Datatilsynet mener praksisen trolig strider med personopplysningsloven og varslet hotellet i april om at de risikerte pålegg og bøter.

– Det er ikke ulovlig at en resepsjonist googler en gjest ved hotellet. Men det er noe helt annet å systematisere og behandle personopplysninger i lister og deretter distribuere disse videre, påpeker rådgiver Elisabeth Krauss Amundsen i tilsynet, som tror praksisen var godt ment fra hotellets side.

Har lagt om rutinene

Etter at tilsynet varslet hotellet, har The Thief lagt om rutinene. Ved bestilling får gjestene vite at personopplysninger kan bli innhentet, og at man kan reservere seg mot dette.

– Vi har etter anbefaling fra Datatilsynet satt i verk tiltak for å påse at vi ikke bryter noen grunnleggende krav for personopplysninger. Det er en selvfølge at vi skal forholde oss til de regler som finnes, opplyser kommunikasjonssjef Siri Løining ved The Thief.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.