Web-basert e-post og meldingstjenester gir ingen umiddelbar fortjeneste, men er nøkler til å skaffe seg lojale brukere for annonsefinansierte tjenester. Derfor foregår det en hard konkurranse mellom særlig Microsoft, Yahoo og Google på slike gratistjenester.
Microsoft varslet i går ny funksjonalitet for framtidige utgaver av e-posttjenesten Hotmail og meldingstjenesten MSN Messenger. Prøveutgaver av de oppgraderte tjenestene ble demonstrert på selskapets årlige analytikerkonferanse i går.
Hotmail skal gjøres mer like Outlook, og tilby blant annet forhåndsvisning av meldinger, vern mot ID-tyveri («phishing») og filtrering av spesifiserte uønskede avsendere.
_logo.svg.png)

MSN Messenger skal blant annet utvides med muligheten for to eller flere som kommuniserer med hverandre, å opprette en felles filmappe. Dersom man abonnerer på Microsofts antivirusabonnement OneCare, vil Messenger også vise virustilstanden på kontaktens PC.