Ifølge tall fra analyseselskapet Gartner, ble det solgt 10 prosent flere Pc-er i 2006 enn i 2005. Tallet endte på 239,4 millioner PC-er.
Omsetningsmessig sto imidlertid markedet på stedet hvil. Den endte på 201,1 milliarder dollar, noe som er omtrent på samme nivå som året før. Gartner tror at det samme omsetningstalleet vil repeteres også for inneværende år.
Årsaken ligger i den kontinuerlig nedadgående prisen på maskinene, samt at mye av volumveksten kommer i Asia og Latin-Amerika. Kundene i disse landene etterspør billigere maskiner enn i de mer utviklede vestlige landene.
I USA var volumveksten på marginale 1,2 prosent for året som helhet og i fjorårets siste kvartal var det en nedgang på 3,2 prosent i antall solgte maskiner.
Gartner tror at noe av denne nedgangen kan skyldes at Vista ikke ble tilgjengelig før jul og at mange privatkunder derfor ventet. De forventer en liten økning i PC-salget i år, etter at Windows Vista lanseres 30. januar.
HP har vært verdens største PC-produsent de siste to kvartalene, og nå øker de forspranget på sin erkekonkurrent Dell.
I fjorårets siste kvartal hadde HP en global markedsandel på 17,4 prosent, en økning på hele 23,9 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor. Dell derimt, ramlet ned til en markedsandel på 13,9 prosent. Det var en nedgang på 8,7 prosent og er Dells laveste markedsandel på fire år.
Litt av årsaken til at HP drar fra i fjerde kvartal, skyldes at HP har en større andel privatkunder enn Dell. Dermed får HP drahjelp fra julesalget. Ifølge Gartner står privatmarkedet for bare 15 prosent av Dells omsetning.
Lenovo er tredje størst med en markedsandel på 7 prosent, en marginal oppgang fra 6,9 prosent året før.
Akkurat som i Norge, er det Acer som opplever størst vekst på verdensbasis. De inntar nå fjerdeplassen etter en volumvekst på 37,1 prosent i 2006. De har nå en global markedsandel på 6,8 prosent.