HP er nå den soleklare største PC-leverandøren, og har for lengst gått forbi Dell. 4. kvartalresultatet målt fra 1. november i år til samme periode i fjor viser at HP er klart størst målt i forhold til både antall solgte enheter og i omsetning.
Større fokus på design og bedre produkter for privatkundene har vært veldig viktig, og privatmarkedet går så det suser i Norge.
På en pressekonferanse hos HP i dag, legger HP-direktør Eivind Roald stolt fram tallene, med god fremgang i alle divisjonene.
Selskapet omsatte for 4,7 milliarder kroner, en vekst på 13 prosent vekst i forhold til ifjor.
- Sammenligner vi IDCs estimater om en vekst på mellom fem til seks prosent i IT-bransjen, må vi si oss godt fornøyd med over det dobbelte, sier Roald.
Målt i forhold til vekst i dollar, kan selskapet vise til en pen vekst på 22 prosent.
Roald framholdt at HP framover vil ta grep om å satse enda sterkere på tjenestesegmentet. HP vil fortsatt være maskinvareleverandøren, men vil i tillegg utvide med tjenestetilbud, både innen outsourcing, konsulentvirksomhet og overvåking.
Det er også innen tjenesteområdet HP har gjort de største grep på omorganiseringer og nyrekrutteringer. HP gikk i fjor ut og sa at de vil ha 100 nye på plass. Nå antyder Roald at de kan ha klart 50.
- I likhet med resten av bransjen, sliter også vi med å få tak i de gode hodene - I likhet med resten av bransjen, sliter også vi med å få tak i de gode hodene, sier han til digi.no.
HP har også vokst i markedsandel på både PC og print, og selv om dette er produkter som er sterkt skviset på margin, tjener HP likevel godt på tilleggsprodukter som blant annet batteri, dockingstasjoner og vesker.
HP har dessuten fått de fleste norske rammeavtaler, hevder Roald. Det er spesielt mot skolemarkedet og dens satsning på det digitale kunnskapsløftet, HP har ridd en positiv bølge.
Bare til skolene skal HP i år levere mellom 40 000 og 50 000 PC-er.
Målt i forhold til antall enheter har HP vokst med mer enn 45 prosent, som er over dobbelt vekst av markedet.
Også etterspørselen etter bredskjermer har tatt helt av. HP har siden sommeren kun produsert PC-er i 16:9-format. Innen dette området har HP kjørt hardt på personfokusering og merkeidentifisering som «The computer is personal again».
HP har spesielt har suksess med Pavillion-serien av rimelige bærbare modeller. Her har prisraset til ned mot 5000 kroner for en laptop gitt salget et særdeles kraftig puff.
Roald antyder at HP i totalmarkedet selger 70 prosent bærbare og 30 prosent stasjonære, og i privatmakedet 85 prosent bærbare og 15 prosent stasjonære.
Selskapet har hatt den kraftigste veksten på tjenestesiden, og Roald varsler at konkurransen vil bli tøffere mot CA og Tivoli.
HP har også en klar strategi om flere oppkjøp av nisjeprogramvareselskaper framover.