ANALYSER

HTC inn på smartmobil-toppen

Mens Apple og Samsung taper markedsandeler globalt.

M8-versjonen av HTC One har vekket en viss interesse hos norske smartmobilkunder. Men internasjonalt ligger HTC fortsatt langt bak de store.
M8-versjonen av HTC One har vekket en viss interesse hos norske smartmobilkunder. Men internasjonalt ligger HTC fortsatt langt bak de store. Bilde: HTC
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
2. mai 2014 - 10:54

NetCom kom i dag med selskapet topp ti-liste over de mest solgte smartmobilene gjennom selskapets salgskanal i april. Denne gangen er det flere relativt store nyheter på listen.

Den mest gledelige er det faktum at HTC igjen er tilbake med en modell på listen, HTC One M8. Forrige gang var i september i fjor. Dermed er fire leverandører representert, for også Sony utfordrer fortsatt Apple og Samsung med to modeller på denne listen.

Nye toppmodeller fra de to store leverandørene har det likevel med å havne svært høyt oppe på listen. Samsung Galaxy S5 kom i salg hos NetCom først i midten av april, men har likevel greid å oppnå en andreplass. Samsungs toppmodeller har flere ganger greid å skyve Apples toppmodell ned fra førsteplassen i korte perioder. Det er en mulighet for at dette kan skje i alle fall i mai.

De ti mest solgte smarttelefonene hos NetCom i april 2014:

1 (1) Apple iPhone 5S

2 (ny) Samsung Galaxy S5

3 (2) Samsung Galaxy S4+

4 (3) Apple iPhone 4S

5 (4) Samsung Galaxy Note 3

6 (5) Sony Xperia Z1 Compact

7 (ny) HTC One M8

8 (6) Apple iPhone 5C

9 (8) Sony Xperia Z1

10 (7) Samsung S4 Active

Tallene i parentes er plasseringen i mars. Modellene som har falt ut av topp ti-listen er Apple iPhone 5 og Samsung Galaxy S3 LTE.

Listen til NetCom er rangert etter salgsvolum og baserer seg på smarttelefonsalget i 59 NetCom-butikker, på netcom.no, gjennom kundesenteret og hos forhandlere som selger NetCom.

Globalt

Flere analyseselskaper har kommet med foreløpige tall over markedsandelen til de ulike smartmobilleverandørene i årets første kvartal. Det mest oppsiktsvekkende er det faktum at Samsung nå, for første gang siden fjerde kvartal 2009, har tapt markedsandeler, sammenlignet med samme kvartal året før. Dette går fram av oversiktene til både Strategy Analytics og IDC. Men også Apple taper markedsandeler. Dette til tross for at begge selskapene har økt leveransene det siste året. Men veksten i leveransene er lavere enn den generelle veksten i markedet, som var på drøyt 30 prosent, dersom man tar gjennomsnittet av det de to analyseselskapene anslår.

Uansett bør man ta tallene i disse rapportene med en ganske stor klype salt, for tallene fra de to analyseselskapene spriker en hel del, også når det gjelder hvor mange enheter hver av leverandørene har levert i perioden. Det skyldes trolig at enkelte tall, som Apples, stammer fra leverandøren selv, mens en del andre tall er estimater.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

IDC mener at veksten i markedet er så sterk at 2014 sannsynligvis vil bli et nytt rekordår. Men veksten er ujevnt fordelt. Sterkest er den i Asia, mens leveransene til Nord-Amerika har vært svake, noe som ifølge Strategy Analytics først og fremst skyldes endringer i subsidiene fra mobiloperatørene.

Det er særlig de kinesiske mobilleverandørene som tar markedsandeler fra Samsung og Apple, men foreløpig har ingen av dem noe særlig mer enn fem prosent markedsandel. Huawei har dog økt leveransene med 47,3 prosent det siste året, men Lenovos leveranser har økt med hele 63,3 prosent, ifølge IDC. De tilsvarende tallene hos Strategy Analytics er dog betydelig lavere. Tallene inkluderer ikke Lenovos oppkjøp av Motorola Mobility.

LG beholder femteplassen hos IDC, men selskapets vekst er for svak til å holde følge med det generelle markedet. Bakfra kommer kinesiske selskaper som Coolpad, Xiaomi og ZTE.

Den store veksten til de kinesiske selskapene skyldes først og fremst enorm salgsvekst i hjemlandet. 40 prosent av alle smartmobilene som ble levert i forrige kvartal, ble levert til det kinesiske markedet. De fleste av de kinesiske leverandørene har ingen eller temmelig liten tilstedeværelse i de mer modne markedene. Men lav pris og stadig bedre spesifikasjoner gjør at kinesiske produkter trolig ganske raskt vil begynne å spise av markedsandelene til de mer etablerte smartmobilleverandørene også her.

IDC forsøker seg på en prognose for hele 2014. Selskapet spår en vekst på 19,3 prosent fra 2013, da det ble levert omtrent én milliard smartmobiler globalt. Det betyr at IDC mener at veksten vil bremses betydelig fra de 39,2 prosentene man så i 2013.

– Den lavere vekstraten for 2014 bør ikke blir tolket som et tegn på at markedet har kommet så langt som det kan, sier Ramon Llamas, forskningsleder ved IDCs mobiltelefon-team, pressemeldingen.

– Faktisk vil det være mye å holde øye med. Apples inntog i Kina er helt i begynnelsen av hvor det kommer til å ende. Introduksjonen av Nokias Android-baserte X-serie, sammen Microsofts oppkjøp av Nokia [det vil si Devices & Services-divisjonen, red. anm.], markerer en ny æra for begge selskaper. En rekke andre selskaper utenom Samsung og Apple vil forsøke å nå nye posisjoner og markedsandeler, drevet av oppkjøp og nye strategier. Alt i alt er det en rekke dynamiske trender som er i ferd med å starte, noe som vil sørge for at det blir et interessant år, sier Llamas.

Tabellene nedenfor viser tallene fra henholdsvis IDC og Strategy Analytics.

Foreløpige tall fra IDC om andelen til de største leverandørene i smartmobilmarkedet for første kvartal i 2014. <i>Bilde: IDC</i>
Foreløpige tall fra IDC om andelen til de største leverandørene i smartmobilmarkedet for første kvartal i 2014. Bilde: IDC
Foreløpige tall fra Strategy Analytics om andelen til de største leverandørene i smartmobilmarkedet for første kvartal i 2014. <i>Bilde: Strategy Analytics</i>
Foreløpige tall fra Strategy Analytics om andelen til de største leverandørene i smartmobilmarkedet for første kvartal i 2014. Bilde: Strategy Analytics

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.