HTC, verdens femte største leverandør av smartmobiler, varsler at omsetningen i inneværende kvartal ser ut til å bli lavere enn i tredje kvartal.
I tredje kvartal i år leverte HTC 13,2 millioner enheter, 93 prosent flere enn i samme kvartal i fjor. Omsetningen var 135,8 milliarder taiwandollar, tilsvarende 24,5 milliarder kroner, en økning på 79 prosent. Nettoresultatet ble 18,7 milliarder taiwandollar, en økning på 68 prosent.
I HTCs oppdaterte resultatvarsel fra i dag morges, heter det at selskapet venter å levere mellom 12 og 13 millioner enheter i fjerde kvartal, og nå en omsetning på mellom 125 og 135 milliarder taiwandollar.


Det er en klar økning fra fjerde kvartal 2010, da HTC oppnådde en omsetning på 104 milliarder taiwandollar, med et volum på 9,1 millioner enheter.
Samtidig er det en nedgang i forhold til inneværende kvartal, noe HTC ikke har opplevd i nyere tid. Volumveksten var 143 prosent i tredje kvartal i fjor, og 163 prosent i fjerde kvartal 2010. De tre første kvartalene i år var volumveksten – på årsbasis, ikke sekvensielt – henholdsvis 192 prosent i første kvartal, 124 prosent i andre kvartal, og nå 93 prosent i tredje kvartal. Slår midt-på-treet-anslaget for fjerde kvartal 2011 til, blir det en årsvekst på 37 prosent.
Utflatingstendensen er følgelig klar.
HTC viser til usikkerhet i markedet for mere rimelige mobiltelefoner, der de hevder å satse på kvalitet framfor pris. Det er helt bevisst at de avholder seg fra å tilby lavende produkter, heter det. Prisklassen under 1000 norske kroner er ikke for HTC, da blir smartmobilene for funksjonsfattige.
En annen faktor som påvirker salget negativt i fjerde kvartal, er at HTC venter til over nyttår før de lanserer smartmobiler med LTE («4G»).
Gartner-analytiker Carolina Milanesi sier til Reuters at HTC også rammes av at mange av produktene deres likner for mye på hverandre, og faktisk konkurrerer med hverandre.
– De har mange produkter rettet mot de samme målgruppene. Det er aldri bra. Jeg tror fortsatt at HTC er leverandøren som har lykkes best i å bygge en egen opplevelse rundt Android. Men jeg tror de må se nøye på assortimentet og rasjonalisere det.
HTC satser kraftig på det kinesiske markedet. De oppgir 1300 salgskanaler i Kina ved utgangen av tredje kvartal, og tar sikte på å øke til 2000 innen nyttår.