Facebook har hatt en forferdelig tid på børsen, godt over halve markedsverdien er skrelt vekk siden de gikk på børs i mai. Det skyldes særlig tvil rundt selskapets evne til å tjene gode penger på sine mobilbrukere.
Men i går klarte grunnlegger Mark Zuckerberg (28) å snakke aksjeverdien opp 3,3 prosent til over 270 milliarder kroner, blant annet ved å røpe at Facebook nå utvikler søketjenester.
Samtidig erkjente han at Facebook i altfor stor grad har satset på HTML5, framfor skreddersydde (native) mobilapper.
Tabben
- Den største strategiske tabben vi har gjort som selskap var å satse for mye på HTML5 fremfor native. Slik kastet vi bort to år, sa Facebook-sjefen ifølge The Verge. Intervjuet er også gjengitt hos TechCrunch.
Årsaken ligger i at Facebooks opprinnelige mobilapplikasjon, som altså var utviklet med åpne webstandarder, var for treg og ustabil.
- Den var grufull. Vi klarte aldri å få til den kvaliteten vi ønsket oss.
Med den erkjennelsen valgte Facebook å begynne på nytt, denne gangen med en mobilapp spesialtilpasset operativsystemet iOS, som de er langt mer fornøyd med. På samme vis jobber de med å få Android-appen opp på samme nivå.
Ingen FB-mobil
Det har lenge vært spekulert i om Facebook også vil utvikle sin egen smartmobil, men dette ryktet kan man skyte en hvit pil etter. Det kommer ingen Facebook-mobil.
- Det er åpenbart feil strategi for oss, sa Zuckerberg da han ble spurt om dette.
Les også:
- [18.12.2012] – Zuckerberg tok feil om HTML5
- [12.09.2012] Facebook varsler søkekrig
- [03.09.2012] Ny bunn for Facebook
- [26.07.2012] Slik skal Facebook vinne mobilen