EDTECH

Hun sluttet som norgessjef i Dell. Nå har hun fått ny, spennende storjobb

- Jeg gleder meg!

Solveig Ellila Kristiansen
Solveig Ellila Kristiansen
7. juni 2016 - 08:34

Etter rundt to år som norgessjef i Dell pakker, Solveig Ellila Kristiansen, sammen sakene sine til fordel for ny direktørjobb i teknologiselskapet Conexus.

Drammensselskapet har siden 2001 lagd løsninger som legger til rette for bedre læring i skole og fagmiljøer. Selskapet har over en halv million brukere i skolesektoren.

- Gründerne hadde en veldig god ide. Læringen bør skje etter gitte rammer, og da var det behov for å utvikle programvare som kunne finne disse. De jobbet med pedagogiske krefter, og utviklet programvare som analyserer og hjelper skoler med å ta riktige beslutninger, og som legger til rette for bedre læring hos elevene. Dette er et selskap som har livets rett, forteller Ellila Kristiansen til digi.no.

Vært i alle de største selskapene

IT-lederen er ingen hvem som helst. Hun har tidligere vært norgessjef i CA Technologies og Sun Microsystems. Ellila Kristiansen har også hatt ledende roller i Telenor, Compaq, Olivetti, Canon, og Jacob Hatteland.

Hun er ingeniørutdannet og startet karrieren som selger i Texas Instruments.

Nå er planene for Conexus å satse tungt internasjonalt. De vil først ut i Europa, før de så skal erobre det asiatiske markedet.

- Vi vokser organisk, og vil ikke bli større ved hjelp av oppkjøp av andre selskaper. Vi blir nødt til å promotere oss annerledes. For å gjøre det må vi endre navn på noen av produktene våre, og vi trenger engelske nettsider, konstaterer Ellila Kristiansen.

Administrerende direktør i IKT-Norge, Heidi Austlid, tror Ellila Kristiansen er rett kvinne for jobben. Foto: Pressefoto <i>Bilde: Pressefoto</i>
Administrerende direktør i IKT-Norge, Heidi Austlid, tror Ellila Kristiansen er rett kvinne for jobben. Foto: Pressefoto Bilde: Pressefoto

IKT-Norge: - Dette blir gull

Administrerende direktør i IKT-Norge, Heidi Austlid, har stor tro på at den tidligere Dell lederen er rett kvinne for jobben.

- Solveig Ellila Kristiansen kommer med tung erfaring fra store internasjonale selskaper. Hun har et bredt og solid nettverk. Det er noe som er viktig når man skal ut av landet og satse internasjonalt. Ellila Kristiansen er en god leder, og hun har lang fartstid i næringen. Jeg tror dette blir gull, og jeg synes at det kjempegøy at hun har fått denne jobben, sier hun til digi.no.

I Oslo-skolen leverer selskapet Elevundersøkelsen. Conexus er spesielt stolte av de to produktene sine Puls og Vokal. De skal nå selvfølgelig få mer internasjonale navn.

- IKT-Norge har sagt at man bør satse globalt med en gang. Det gjorde nok ikke gründerene bak Conexus. Nå tenker man engelsk først. Det gjør det lettere for oss, for det er en annen måte å tilnærme seg det utenlandske markedet på enn man har gjort tidligere sier den nye Conexus-sjefen.

Skoleforsker tror på løsningene

Men er det i det hele tatt mulig at et norsk selskap som baserer seg på den norske læringsmodellen vil lykkes i utlandet. Ja, tror skoleforsker, Thomas Nordahl, ved Høgskolen i Hedmark.

- Conexus leverer løsninger som jeg allerede bruker i Danmark. Nylig har vi foretatt en elevundersøkelse med 75 000 danske elever. Danskene har omfavnet dette systemet allerede, og det har grep både i Canada og England, konstaterer han.

Thomas Nordahl, ved Høgskolen i Hedmark. Foto: HiH <i>Bilde: HiH</i>
Thomas Nordahl, ved Høgskolen i Hedmark. Foto: HiH Bilde: HiH

Han tror potensiale til selskapet er stort, også internasjonalt.

- Selskapet legger til rette for å utvikle skolesektoren i en positiv retning. Jeg tror programporteføljen deres vil være med å reformere skolesystemet. Problemet er bare at det ikke er så enkelt som å lage et godt datasystem. Beslutningstakerne på myndighetsnivå må også omfavne løsningene som presenteres, konstaterer han.

Ny edtech-stjerne på himmelen

IKT-Norge sier at drammenselskapet er en ny norsk edtech-stjerne. Austlid mener at markedet utenfor Norge er gigantisk. Hun tror at Conexus er en aktør som kan vokse enormt internasjonalt.

- Hvordan skal dere posisjonere dere utenfor Norden?

- Jeg tenker at vi må inn i de fagmiljøene som er naturlig for oss å være. Vi må vise frem skolene vi har lykkes på. Vi har jobbet tett med den nye norske skolestanden, og det går igjen på å levere gode analytiske verktøy. Vi må nok gjøre en jobb med å få bredden av våre produkter ut. Det blir på en måte vanlig salgsarbeid. Er det noe jeg kan og er god på så er det å profesjonalisere maskineriet så det retter seg mot det internasjonale markedet. Jeg liker å press på meg, og jeg gleder meg til fortsettelsen. Det er ikke en opsjon ikke å lykkes, sammenfatter Solveig Ellila Kristiansen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.