NKI Fjernundervisning har tilbudt nettbasert fjernundervisning i stadig større omfang i mer enn 20 år. I løpet av disse årene har NKIs nettstudenter til sammen lagt ned mange millioner studietimer for å nå sine studiemål.
Den 22. august markerte NKI påmelding nummer hundre tusen på et av sine 450 nettkurs ved å hedre 36 studenter fra hele landet som har gjort en ekstraordinær innsats ved å fullføre minst 10 nettkurs.
Fem av de 36 studentene ble invitert som hedersgjester til NKIs markering med gaver som enten var en bærbar PC fra Accenture eller en Paris-tur eller et gavekort fra NKI.
Tonje Kvalvik fra Årnes representerte elevene på videregående skole; Thor Steinsland fra Olsvik og Roger Skogberget fra Oslo representerte fagskolestudentene; og Trude Helen Flak fra Spillum og Erma Bratic fra Borgen representerte høgskolestudentene.
Professor i e.læring, Morten Flate Paulsen ved NKI Nettskolen, var tidlig ute med nettkurs.
Paulsen er utdannet sivilingeniør fra NTH i Trondheim. Han har arbeidet med nettbasert utdanning siden første halvdel av 1980-tallet, det vil si siden lenge før internettbølgen. Han har en doktorgrad i voksenutdanning fra Pennsylvania State University og er tilknyttet Centre for Distance Education ved Athabasca University i Canada.
Professor-utnevnelsen kroner nesten tjue års pionerarbeid. Paulsen har studert utviklingen av nettbasert utdanning i Norge og internasjonalt, og kartlagt læreres og studenters holdninger og erfaringer. Parallelt har han vært en aktiv pioner på området.