KUNSTIG INTELLIGENS

Hver 10. bedrift bruker kunstig intelligens

Det handler ikke så mye om roboter som man kanskje skulle tro.

Blant foretakene i undersøkelsen brukes kunstig intelligens mest til automatisering av arbeidsflyt.
Blant foretakene i undersøkelsen brukes kunstig intelligens mest til automatisering av arbeidsflyt. Illustrasjonsfoto: Colourbox
Wenche WillochWenche WillochNyhetsleder
18. sep. 2021 - 18:00

11 prosent av norske bedrifter og organisasjoner med minst ti sysselsatte bruker nå én eller flere kunstig intelligens-baserte teknologier, viser nye tall fra SSBs undersøkelse Bruk av IKT i næringslivet. I en tilsvarende undersøkelse fra Eurostat kom det fram at 7 prosent av norske selskaper brukte kunstig intelligens i 2020.

Mest populært er automatisering av arbeidsflyt. 6 prosent av foretakene bruker denne typen teknologi, ifølge SSB. Og til tross for at vi hører mye om roboter, droner og selvkjørende biler og ofte forbinder kunstig intelligens med dem, er det de KI-teknologiene som brukes av færrest,  kun 1 prosent.

Populært innen kommunikasjon

I informasjons- og kommunikasjonsbransjen bruker 42 prosent av bedriftene med minst ti sysselsatte én eller flere KI-teknologier. Denne gruppen er overlegen i bruk av kunstig intelligens sammenlignet med andre – og også den største brukeren av alle KI-teknologiene.

I den andre enden havner overnattings- og serveringsvirksomhet, handel med og reparasjon av motorvogner og transport og lagring, her er andelene på henholdsvis 2, 3 og 3 prosent.

Mangel på kompetanse er største hinder

Andelen foretak som bruker kunstig intelligens, øker i takt med størrelsen. Er det mer enn 100 ansatte der, bruker ca. tre av ti bedrifter KI-teknologier. I bedriftene med 10-19 sysselsatte er det kun 8 prosent som bruker KI. 

7 prosent av de foretakene som ikke bruker KI, har vurdert å gjøre det. De oppgir at det største hinderet er mangel på relevant kompetanse, faktisk oppgir 58 prosent at dette er en viktig faktor.

Mathias Sikveland Wee har vært prosjektleder for årets «IT i praksis»-kartleggingen. Han presenterte funnene onsdag morgen.
Les også

Fersk rapport: KI kan fullstendig transformere offentlige tjenester

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.