Nå skal også det norske markedet få sitt TV-panel for Internett. Det vil gi annonsørene bedre mulighet til å kartlegge nøyaktig hvem som gjør hva på nettet, noe som hittil har vært mangelvare i dette mediet.
Markedsanalyseselskapet AC Nielsen har slått seg sammen med NetRatings for å kartlegge norsk internettbruk, og vil i løpet av sommeren opprette et panel på 2000 personer for dette formålet. Det nye selskapet skal sikre bedre demografiske data på nettbrukere.
Selskapet definerer de 'målbare' som alle som bruker Internett hjemmefra fra 2-årsalderen og oppover.
Paneldeltagerne installerer en egen Java-applikasjon fra Nielsen//NetRatings på hjemme-datamaskinen sin, og den som logger seg på krysser av for om det er mor, far eller bittelillebror som er ute og surfer.
Alt man tar seg til derfra blir logget av selskapene, og etterhvert presentert til kundene via Nielsen//NetRatings' hjemmesider på nettet. Den sentrale databasen ligger i San José i USA, men salgs- og markedsdirektør Arne Isaksen i AC Nielsen eRatings Norge forsikrer at alle personopplysninger vil holdes strengt hemmelig og adskilt fra publisert statistikk.
I tillegg skal tjenesten gi muligheten for å se nøyaktig hvilke reklamebanner som fungerer best, og man kan sjekke om for eksempel bannere med nakne damer tiltrekker ekstra mange menn og hvilken aldersgruppe som er mest interessert.
Det vil si at konkurrenter kan holde oversikt over hverandres reklamekampanjer via en lett tilgjengelig nettside, og slikt koster. Fra 250.000 og nedover for et årsabonnement, men da kan man også vri og vrenge tallene i alle retninger og finne ut alt man ønsker om målgruppen, enten det er 2-åringer eller husmødre med fritidsproblem.