Nye annonseformater blinker, ruller og popper over hele nettet i disse dager. Annonseselgerne må ha nye melkekuer etter at bannerets klikkerater har ruslet over på mer glisne beitemarker, og det er surferen som er forsøkskanin.
Om du er lei av pop-back-kaos som får skjermen din til å se ut som et juletre, reklame-plakater som kidnapper surfere og installerer spionvare, om du vil at noen med loven i hånd skal slå ned på regelbrudd - eller om du er reklameselger som har pushet litt for hardt på gassen for å oppnå budsjettet - uansett kan det være greit å vite hva som kommer, og hvorfor det gjør det.
Det er bladet Business 2.0 som har satt opp en liste over reklameformater, priser og effektivitet, og disse gir indikasjoner på hva reklamemakerne pønsker på i neste omgang.
De gamle bannerne har veldig lav klikk-rate på 0,75 prosent, men er billige (selvfølgelig). Flytende annonser derimot, for eksempel en bil som suser over skjermen din, er langt dyrere, men Business 2.0 mener de kan være morsomme og oppmerksomhetsvekkende - uten at det nevnes noe om sannsynlig irritasjonsgrad når en masse ubedte elementer blinker over skjermen.
Såkalte Interstitials, eller Superstitials er også dyre, men så kan de til gjengjeld dekke hele skjermen, og gjerne inneholde video eller animasjon.
Interessant nok blir de mye kritiserte pop-back eller pop-under-reklamene betegnet som "invaderende". Det føler nok endel av surferne også, for 72 prosent av dem lukker vinduet uten å se på innholdet i de små vinduene som legger seg bak nettleservinduet du er i.
Hvis du vil se vurderingen av andre typer reklamer, så som skyskrapere, pop-ups, superbanner eller Googles tekstreklamer, ligger artikkelen tilgjengelig på nettet (åpner i nytt vindu).
Forbrukerombudet har nylig publisert retningslinjer for god reklame på det norske internettet.