I motsetning til det man kunne tro, bærer kåringen av Michael Dell til "topp brand CEO" i USAs IT-industri preg av stor vitenskapelighet og nitid sans for balanserte vurderinger. I artikkelen i desembernummeret av bladet Marketing Computers der kåringen presenteres, gjøres det rede for det nærmest utall av kriterier som ligger til grunn.
Utgangspunktet for vurderingene er en mediaorientert undersøkelse gjennomført av markedskonsulentselskapet Applied Communications. Her rangeres IT-bransjens toppledere etter hvor ofte de siteres i media. I 1999 var Bill Gates den suverene vinner. I 2000 var ikke Bill Gates med på listen, siden han gikk av som toppsjef. Steve Ballmer overtok topplassen, men gapet til neste mann var forholdsvis lite, og derfra og ned var forskjellene små fra trinn til trinn.
Applied Communications lager også en liste over IT-selskapene rangert etter hvor ofte de nevnes i media. En tredje liste rangerer hvor tett en toppleder assosieres med sitt selskap gjennom en analyse av hvor ofte toppsjefen siteres i artikler som samtidig nevner selskapet. Steve Jobs (Apple) topper denne listen, med Michael Dell (Dell) og Larry Ellison (Oracle) på de andre medaljeplassene.
Dette er et skritt i retning virkelig vitenskapelig fundert toppledermerkevareanalyse, men for Marketing Computers er det aldeles ikke nok. Ytterlige kriterier som skal få fram hvilken toppsjef som samtidig er det beste merket, er dels kvantitative (aksjekurs og mengden av omtaler i pressen), dels subjektive. Redaksjonen har mobilisert sine egne, og lagt til synspunkter høstet uformelt hos finansanalytikere.
Selskapets kunder er ikke spurt, noe redaksjonen beklager. Det beklages også at en metode for å få fram publikums syn uten å større dem direkte, heller ikke førte fram. Til slutt gikk man tilbake til Applied Communications' medieanalyser med ulike former for vekting mot tilsvarende analyser av andre bransjer.
Først da kom den åpenbare vinneren - mannen som oppkalte sitt selskap etter seg selv - fram, og medieyndlingen Steve Case (America Online/Time Warner) kunne skyves oppover forbi avskyelige Larry Ellison fra en opprinnelig uforståelig sjuende plass.
Kåringen av Michael Dell til toppleder med mest preg av merkevare har inspirert PR-folkene i selskapets norske avdeling til en epokegjørende overdrivelse: "Selskapet er faktisk den eneste hardware produsenten som tjener penger på e-handel."
Må det være lov å minne om at John Chambers (Cisco, femte beste CEO-merke) karakteriseres av den samme Marketing Computers som "The Internet's No. 1 Salesman"?
Ellers bør likestillingsaktivister merke seg at det bare er to kvinner på lista: Carly Fiorina (Hewlett-Packard) og Margaret Whitman (eBay).
Her er den fullstendig listen:
1 | Michael Dell | Dell |
2 | Steve Jobs | Apple |
3 | Steve Case | America Online |
4 | Larry Ellison | Oracle |
5 | John T. Chambers | Cisco |
6 | Scott McNealy | Sun |
7 | Carly Fiorina | Hewlett-Packard |
8 | Jeff Bezos | Amazon.com |
9 | Steve Ballmer | Microsoft |
10 | Henry Nicholas III | Broadcom |
11 | Louis Gerstner | IBM |
12 | Michael Capellas | Compaq |
13 | Craig Barrett | Intel |
14 | Bernie Ebbers | MCI |
15 | Margaret Whitman | eBay |
16 | Michael Armstrong | AT&T |
17 | Eric Schmidt | Novell |
18 | David Wetherall | CMGI |
19 | Paul J. Curlander | Lexmark |
20 | Tim Koogle | Yahoo! |