Artikkelen er oppdatert 01.07.2024 med noen mindre justeringer, samt verifisering av at informasjonen fra hvert av flyselskapene fortsatt stemmer.
Det er tid for planlegging av ferien, og nå er det sikkert mange som ønsker å få litt luft under vingene etter en altfor lang vinter.
Men hvordan skal du holde liv i telefon, nettbrett og PC på turen? Har du lov til å ta med nødlader, og i så fall hvor stor? Og hvilke flyselskaper tilbyr USB-lading i setene?
Første sted å sjekke blir internasjonale regler.
Hva sier regelverket?
Regelverket er en herlig blanding av klart og uklart på samme tid. Først det som er klart:
«Enheter der hovedformålet er å gi strøm til andre enheter kan kun tas med i håndbagasjen» står det i reglene fra Luftfartstilsynet. Du får med andre ord ikke ta med nødladere eller ekstrabatterier i innsjekkbagasjen, uansett styrke.
Kort fortalt deles nødladere inn i tre kategorier, avhengig av styrke på batteriet:
- Opptil 100 Wh: Kan tas med på fly.
- Mellom 100 og 160 Wh: Kan tas med hvis flyselskapet tillater det.
- Over 160 Wh: Kan ikke tas med på fly.
I tillegg kommer det ifølge Luftfartstilsynet «en rekke andre krav og begrensninger».
Og det er her det blir vanskelig. Vi har derfor kontaktet de ulike norske flyselskapene for å forsøke å få litt klarhet i hva de krever, tillater, og ikke minst IKKE tillater.
Hva er Wh, og hvor mange har batteriet?
Wh er kort for «watt hours», altså «watt-timer» på norsk. Dette beskriver batteriets ytelse og hvor lenge det kan holde den, eller med andre ord hvor mye energi det kan gi totalt per opplading.
Mange nødladere oppgir imidlertid ikke Wh, men viser i stedet antall mAh, altså tusendels Amperetimer. Heldigvis kan du relativt enkelt regne om fra det ene til det andre, med visse forbehold.
Mange nødladere oppgir nemlig ikke intern spenning – bare spenning ut – men det langt vanligste er 3,7 Volt. Noen bruker 3,6 Volt, men vi holder oss til 3,7 Volt for å være på den sikre siden.
Formelen for å regne ut Wh fra mAh er slik: Wh = mAh * 3,7 Volt / 1000
Formelen for å regne ut mAh fra Wh er slik: mAh = Wh * 1000 / 3,7 Volt
Gitt at 3,7 Volt er riktig, vil dermed:
- 100 Wh tilsvare ca. 27.000 mAh
- 160 Wh tilsvare ca. 43.000 mAh.
Eventuelt kan du bruke vår enkle kalkulator:
SAS
Pressesjef Tonje Sund hos SAS forteller at SAS regner nødladere under 100 Wh som ekstrabatterier, og at man dermed kan ha med opptil 20 stykker per passasjer. Dette er forutsatt at batteriene er beskyttet mot kortslutning, og pakket individuelt.
– Powerbanker er å anse som reservebatterier og vi tillater dem i håndbagasjen (ikke i innsjekket bagasje). Det er kun tillatt med to av disse mellom 100–160 Wh. Du trenger ikke å søke flyselskapet på forhånd.
I utgangspunktet har alle SAS-fly USB-lading i setet, men det kan finnes unntak, som for eksempel hospitalfly eller fly som er såkalt «wetlease», det vil si langtidsleie av fly inkludert mannskap.
Hvilken watt USB-uttakene i setene kan stille med, har vi ikke klart å bringe på det rene.
Norwegian
Også Norwegian regner nødladere under 100 Wh som reservebatterier, og akkurat som SAS godtar de opptil 20 stykker per passasjer. De må være individuelt beskyttet mot kortslutning, for eksempel med elektrikertape over polene, pakket i plast, eller lignende.
For enheter mellom 100 og 160 Wh kreves det godkjenning fra Norwegian før det kan aksepteres som håndbagasje, og det er begrenset til to enheter som er sikret individuelt mot kortslutning.
– Kundene som skal ha med seg dette skal informere kundeservice før flyturen, forteller Norwegians kommunikasjonsrådgiver Eline Hyggen Skari til Digi.
Norwegian tilbyr ikke USB-lading om bord på sine fly. Selskapet tillater ikke lading med nødlader om bord på flyene.
Snart kan nye USB-C-kabler drive mye kraftigere PC-er
Widerøe
Widerøe følger samme mal som SAS og Norwegian i at de tillater opp til 20 nødladere og/eller reservebatterier under 100 Wh per stykk, gitt at de er beskyttet mot kortslutning som beskrevet tidligere.
Når det gjelder nødladere mellom 100 og 160 Wh krever Widerøe godkjenning. På spørsmål om hvordan det gjøres i praksis, svarer Widerøes Lina Lindegaard Carlsen slik:
– Dette får man på flyplassen ved at en Widerøe-representant sjekker batterikapasiteten.
Widerøe kan tilby USB-lading i alle setene på sine Embraer E2 jetfly, men ikke i andre flytyper.
Norse
Norse anser også nødladere som reservebatterier og tillater maksimalt 15 stykker per passasjer. De må ligge i håndbagasjen, være individuelt sikret mot kortslutning, og ha en kapasitet på maksimalt 100 Wh per enhet.
– Norse tillater ikke nødladere over 100 Wh om bord, ifølge kommunikasjonssjef Christina Carare i Norse Atlantic Airways.
Selskapet fraråder både lading og bruk av nødladere mens man er på flyet, og oppfordrer i stedet til å benytte USB-A-ladepunktene som flyene deres er utstyrt med. De skal kunne lade med opptil 9 watt per uttak.
Hun oppfordrer i tillegg til å kjøpe skikkelig vare når man kjøper en nødlader:
– Alle batterier må ha blitt skikkelig testet i henhold til UN 38.3 test- og kriterier. For å sikre dette, kjøp alle batteriene dine fra originale forhandlere og unngå å kjøpe billige artikler fra upålitelige kilder.
Genialt eller gimmick? Denne kabelen har display som viser deg hvor mange watt den leverer