Den belgiske selgeren Jan Verslyppe ble redningen da dataangrepet rammet en belgisk Hydro-fabrikk i slutten av mars. Verslyppe har i mange år printet ut kopier av ordrebøkene ved fabrikken Lichtervelde på grunn av sin skepsis til IT-systemer. Det skriver NRK.
Mang en gang har belgieren blitt latterliggjort av sine kolleger, men den som ler sist ler best. Utskriftene som ble oppbevart i et kontorskap sørget for at fabrikken på rekordtid kunne legge om produksjonssystemene.
Dino-star
Internt i konsernet har Verslyppe fått kallenavnet «Dino-star», med henvisning til at belgieren omtales som en dinosaur, skriver NRK.
Det var natt til tirsdag 19. mars at Hydro oppdaget at selskapet var rammet av et omfattende dataangrep. Angrepet berørte først en virksomhet i USA, og spredte seg derfra til andre deler av organisasjonen i USA og Europa.
Den foreløpige evalueringen viser at det økonomiske tapet er på mellom 300 og 350 millioner kroner. Angrepet rettet seg mot Active directory (AD) og ble spredt rundt i det lokale nettet via gruppepolicyer.
Selskapet jobbet intensivt for å få fabrikker og produksjonssystemer over på manuell drift. Samme dag som angrepet ble kjent steg prisene på aluminium verden over.
Forsinket lønn
Dataangrepet har også forsinket både lønn og betaling til underleverandører, skriver statskanalen. I ukene etter angrepet har selskapet måtte støtte seg på eldgammel faksteknologi.
Ordrer har blitt betjent med faks, og den tekniske avdelingen i selskapet har måttet benytte penn og papir for å lage planer og diagrammer.
– Det er mange rundt om i Hydro som har stått på dag og natt for å håndtere problemene som følge av dataangrepet. Kolleger har stått sammen og funnet kreative løsninger for å opprettholde produksjonen og kundeleveranser, uten datasystemene de normalt har, sier kommunikasjonsdirektør Halvor Molland til NRK.
Notpetya kostet Mærsk to milliarder
I 2017 var Mærsk under angrep av Notpetya-ransomware i ni dager. Det kostet det danske selskapet opp mot to milliarder kroner.
Utenforstående kunne se at angrepet rammet Mærsks hjemmeside, bookingsystemer og container-terminaler som gikk i svart. Internt kjempet selskapet heftig for å gjenvinne kontrollen over de infiserte maskinene.
– Resultatet av dette var at vi måtte reinstallere nærmest hele infrastrukturen vår. Vi måtte reinstallere rundt 4 000 servere, 45 000 pc-er og 2 500 applikasjoner.
– Det ble gjort med heltemodig innsats i løpet av ti dager, fortalte styreformann Jim Hagemann Snabe under World Economic Forum i Davos i januar fjor og fortsatte:
– Jeg kommer fra IT-bransjen, og normalt vil man si at dette vil ta seks måneder. Jeg kan ikke annet enn å takke våre ansatte og våre partnere for å ha gjennomført dette, sa Snabe.