Business Week legger hvert år frem en liste over de mest verdifulle merkevarene i verden.
Coca-Cola har toppet listen i mange år, men etter leskedrikkprodusenten kommer to IT-selskaper.
Microsoft og IBM har i år som i fjor henholdsvis andre og tredjeplass på listen. Microsofts merkevare verdi har tapt seg 5 prosent i forhold til fjoråret, mens IBM merkevare har steget med fem prosent. Det har ført til at IBMs merkevare nå er nesten like mye verdt som Microsofts og hvis trenden fortsetter så kan IBM kanskje klare å gå forbi neste år.
IBM har nylig solgt unna sin PC-divisjon til kinesiske Lenovo etter å ha tapt penger på den i flere år. Med det salget ga imidlertid selskapet fra seg sin kanskje viktigste merkevarebygger. Når ansatte sitter og jobber på kontoret så er PCen på pulten det mest synlige. Til sammenligning ser ikke disse personene så mye til IBMs konsulentstab eller deres servere.
Allikevel har IBMs merkevare steget i verdi. 53,4 milliarder dollar er merkevaren deres nå verdt. Det er ikke så mye mindre enn Microsofts 59,9 milliarder dollar.
Her kan du se Business Weeks liste over de mest verdifulle merkevarene.