I gamle dager var IBM mest kjent som et maskinvareselskap som solgte maskiner og som slengte med noe programvare på toppen. Denne holdningen i IBM var blant annet med på å gi Microsoft IT-historiens mest gyllne mulighet når de fikk i oppdrag å levere operativsystemet til PC-en.
De seneste årene har IBM blitt regnet som et tjenesteselskap, men nå er dette i ferd med å endres. Med til sammen 26 000 programmerere og 12 000 selgere som fokuserer på salg av programvare, blir kanskje IBM snart sett mer på som et programvareselskap.
Etter en rekke oppkjøp av programvareselskaper og en egen intern satsning, så bidrar nå salget av programvare med større fortjeneste enn hva IBM tjener på tjenesteleveransene sine.
Les også:
- [24.08.2006] IBM kjøper sikkerhetsselskapet ISS
- [10.08.2006] IBM spiser opp de mellomstore aktørene
- [04.08.2006] IBM gjør enda et oppkjøp
- [03.08.2006] IBM kjøper Webify for å styrke seg innen SOA
- [31.07.2006] IBM blir mer kjent og tar igjen Microsoft
- [27.07.2006] IBM vil ta seg betalt på ny måte
- [19.07.2006] IBM presses av billigere indiske aktører
IBM omsetter nå for 16,8 milliarder dollar i programvare og det utgjør en stor andel av selskapets totale omsetning på 91 milliarder dollar. I løpet av de siste tre årene har IBM kjøpt 31 programvareselskaper og analytikerne forventer at det blir flere. De tre siste kjøpene – Filenet, MRO Software og Webify – ventes til sammen å øke IBMs programvareomsetning med 3 til 4 prosent.
– Programvare er ikke bare den raskest voksende delen av IBM, det er også den mest profitable delen, sier Bob Djurdjevic, analytiker i Annex Research til Business Week.
Annex Research har estimert at programvare vil stå for 20 prosent av IBMs omsetning og hele 37 prosent av overskuddet i år. Til sammenligning forventes tjenestesalg til å stå for 53 prosent av omsetningen og 35 prosent av overskuddet.
IBM har som mål å øke programvaresalget med mellom 6 og 9 prosent hvert år. Det høres ikke så mye ut, men med et utgangspunkt på 16,8 milliarder dollar betyr det en årlig økt omsetning på mellom en og halvannen milliarder dollar.
I selskapets siste kvartalstall viste programvaresalget en økning på fem prosent, mens selskapets totale omsetning bare steg med en prosent. Tjenesteinntektene hadde en nedgang på en prosent.
Alt er ikke rosenrødt på programvaresiden i IBM. De har de siste årene tapt terreng i forhold til Oracle på databasemarkedet og det har også gitt utslag på salget av andre systemer som bygges på toppen av databaseløsninger.
Noen mener også at IBMs satsning på programvare vil gå utover selskapets tjenestesalg, som tross alt står for over halvparten av IT-gigantens omsetning.
– IBM har investert i programvare. De vet hvor viktig det er, men de har et problem med sin forretningsmodell. Jo mer funksjonalitet de putter inn i programvaren, jo mer går det utover tjenestesalget, sier Mark Lewis, utviklingssjef i IBMs konkurrent EMC til Business Week.
IBM ser det annerledes. De mener at uansett hvor mye funksjonalitet som legges inn i programvaren, så vil det alltid være et stort behov for teknologi- og forretningskonsulenter som kan hjelpe kundene med å utnytte programvaren.
– Kundene vil ikke kjøpe individuelle deler av teknologi som de må sette sammen. De vil ha løsninger, sier Kristof Kloeckner, IBMs sjef for programvarestrategi til Business Week.