IBMs nye produkter, som ifølge Wall Street Journal blir lansert senere i dag, faller inn under den samme tankegangen som ligger bak for eksempel Microsofts mye omtalte .NET-strategi
og Oracles tilsvarende .Now-variant.
Ideen som ligger til grunn for dagens IBM-lansering er at webapplikasjoner skal kunne utveksle tjenester, altså komponenter, med hverandre. Tanken er å tilby selskaper verktøy som gjør det mulig å koble sine applikasjoner opp mot andre bedrifters programvare - vanligvis leverandører eller kunder - og på den måten redusere den tiden og de kostnadene som er forbundet med å utvikle slike lenker.
IBMs nye web-tjenester, som ifølge Financial Times ventes å bli gjort tilgjengelig i løpet av dette kvartalet, vil bli lagt til i en rekke sentrale produkter, deriblant IBMs DB2-database, selskapets Internett-infrastruktur-programvare WebSphere, Lotus Notes og sikkerhets- og overvåkningssoftware Tivoli.
I motsetning til Microsofts .Net, som er et forsøk på å bygge varemerke på en arkitektur, har IBM valgt en løsning som gir bortimot umiddelbar effekt: IBM lager et verktøy for å la utviklere legge ut eksisterende funksjoner og applikasjoner som web-tjenester, slik at de kan integreres i andre nettsteder enn det opprinnelige, uten å kreve alle de tilpasningene som vanligvis må til når applikasjoner skal integreres i andre. Et byrå kan for eksempel bruke dette til å legge ut bestillingssystemet sitt - for reiser, hotellrom, golfbaner og så videre - på nettstedet til store eller lokale reiseportaler, uten ytterligere endringer i noen av partenes IT-system.
Selv om IBM i betydelig grad støtter Microsofts operativsystemer og annen programvare, er "Big Blue" samtidig en av de fremste forsvarerne for gratisoperativsystemet Linux - det raskest voksende i markedet og Microsofts definitive hovedutfordrer.