BEDRIFTSTEKNOLOGI

IBM lanserer nettsky-tjenester i tre nivåer

De første «Smart Business»-tilbudene er klare, basert på et eget «OS» for «cloud computing».

IBM Innovation Systems Engineer James Thoensen ved selskapets Cloud Computing Center i Southbury i delstaten Connecticut. Senteret er et av flere som skal støtte opp om IBMs ulike nettskytjenester.
IBM Innovation Systems Engineer James Thoensen ved selskapets Cloud Computing Center i Southbury i delstaten Connecticut. Senteret er et av flere som skal støtte opp om IBMs ulike nettskytjenester. Bilde: FPS
16. juni 2009 - 14:33

IBM lanserer i dag sine første kommersielle nettskytjenester, under merkelappen «Smart Business». De to første er rettet mot henholdsvis utviklere som trenger testressurser, og bedrifter som vil gå over til virtuelle pc-er.

Tjenestene i Smart Business har vært under utvikling i snart to år. Flere hundre kunder er blitt trukket med i utformingen. Teknologien som gir tilgang til tjenestene trekker veksler på IBMs satsing på systemer for kontroll og automatisering av IT-systemer. Her er det snakk om fem års utviklingsinnsats, og kostnader på rundt ti milliarder dollar. Hele Smart Business bygger på et system for tjenestedrift – «service management system» – som automatiserer selvbetjening, utlegging, overvåking, sikkerhet og tilgangskontroll til selve nettskyen.

IBM beskriver dette systemet for tjenestedrift som «et slags lufttrafikkontrollsystem for IT», og sier det spiller samme rolle for nettskyen som operativsystemet for pc-en.

Tjenestedriftsystemet skal kunne håndtere tusener på tusener av prosesser og tjenester fra all verdens kilder.

Smart Business-tjenestene skal kunne leveres etter tre ulike modeller, alt etter hvordan kunden ønsker å implementere sin nettsky. Standardtjenesten skal leveres fra IBMs egen nettsky, med utgangspunkt i en eller flere av selskapets datasentraler. Ønsker man en slags «egen nettsky», tilbyr IBM to alternativer: private brannmurvernede tjenester driftet av enten IBM eller kunden selv, eller en ferdig pakke av maskin- og programvare, kalt «Cloudburst», tilpasset av IBM til kundens behov.

Ifølge datacenterknowledge.com (denne informasjon er ennå ikke offentlig tilgjengelig fra IBMs side) består en grunnleggende Cloudburst-pakke av et rack i full høyde, fylt med ulike typer servere og bladservere, med ferdiginstallerte verktøy fra IBM selv og fra VMware. Prisen starter på 200 000 dollar: Innkjøpet kan finansieres gjennom IBM.

IBM Innovation Systems Engineer James Thoensen ved selskapets Cloud Computing Center i Southbury i delstaten Connecticut. Senteret er et av flere som skal støtte opp om IBMs ulike nettskytjenester. <i>Bilde: FPS</i>
IBM Innovation Systems Engineer James Thoensen ved selskapets Cloud Computing Center i Southbury i delstaten Connecticut. Senteret er et av flere som skal støtte opp om IBMs ulike nettskytjenester. Bilde: FPS

Den første av de to Smart Business-tjenestene som IBM tilbyr fra i dag, «Software Development & Test», er rettet mot utviklere.

IBM forklarer dette med at programvareutviklere utgjør kjernen i organisasjoners fornyelsesprosesser. Det gir seg uttrykk, ifølge IBM, i at den typiske (stor)bedriften vier 30 til 50 prosent av sin teknologiske infrastruktur til utvikling og testing. Bruken av denne delen av infrastrukturen går i rykk og napp, og opptil 90 prosent av den står ubrukt til enhver tid.

Å ty til nettskyen i stedet for å la egne investeringer stå brakk, er følgelig en intelligent løsning på dette problemet. IBM legger til at det også vil løse et annet problem som utviklere erfarer i bedriftsmiljøer: Det tar mye tid og krefter å få tilgang til nødvendige systemer og verktøy. IBMs tjenestedriftsystem løser dette gjennom automasjon og selvbetjening: Man legitimerer seg, og får straks både CPU, lagring, båndbredde og verktøy for utvikling og testing. Fordelene dette gir, ifølge IBM, er målbare: Opptil 50 prosent reduksjon i mannskapskostnader, opptil 30 prosent færre programvarefeil, og redusert tid til utlegging fra uker til minutter (!).

Smart Business-tjenestene for utvikling og testing vil umiddelbart være tilgjengelig etter alle tre modeller, det vil si fra IBMs nettsky, fra den private nettskyen, eller gjennom en Cloudburst-pakke. IBM siterer to pilotkunder: sørafrikanske Nedbank og kinesiske Sinochem. Sistnevnte har realisert tjenestene for utvikling og testing gjennom en kombinasjon av Cloudburst og tilgang til IBMs nettsky, levert fra IBM Cloud Labs i Kina.

Den andre av de to første Smart Business-tjenestene dreier seg om virtuelle pc-er.

Ideen her er at brukere får definert sine individuelle pc-er, med tilhørende tjenester og applikasjoner, i nettskyen. De får tilgang til den samme arbeidsflaten uansett hva slags apparat de bruker for å logge seg på.

IBMs pilotkunde på denne tjenesten er et fylke, Pike County, i delstaten Kentucky i USA. Fylket driver 27 skoler fra førsteklasse til tolvte skoleår, med til sammen 10 000 elever. Investeringen i IBMs nettsky har gjort det mulig å gi brukerne opplevelsen av å ha toppmoderne pc-er, selv om de fysiske apparatene er ti til tolv år gamle, heter det. Besparelsene inne drift, support og energi skal være betydelige.

De virtuelle pc-ene kan leveres gjennom enten IBM-skyen eller en lokal sky. Cloudburst-modellen er ikke aktuell her.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.