IBM lanserer nå de velger å kalle for «neste generasjons sosiale nettverk utviklet for bedrifter».
Produktene Lotus Connections 2.0 og IBM Atlas for Lotus Connections kombinerer IBMs programvare for virksomheter med web 2.0-egenskaper man kjenner fra sosiale nettverk.
Funksjonaliteten innebærer at brukere gis mulighet for å utvide sitt profesjonelle nettverk ved å legge til kolleger.
Dette er ifølge IBM forretningsversjonen av det å «legge til venner» i private sosiale nettverk, hvor man sender en forespørsel og ber andre legge deg til i sitt nettverk.
En ny hjemmeside sender oppdateringer om hva som skjer i nettverket fra ulike komponenter i Lotus Connections. Med widgets kan brukerne skreddersy sin egen hovedside, og legge til linker til eksterne nettsamfunn som Facebook, eller til jobbrelaterte forretningsapplikasjoner.
Det er også mulig å tagge seg selv eller andre ut fra nøkkelområder eller kompetanseområde. Taggene vises i personens profil, og gjør det således enkelt å finne kompetanse i virksomheten.
- Fremtidens arbeidstakere vil kreve at denne typen samhandlingsverktøy kan benyttes på jobben fordi de har vokst opp med sosiale nettsamfunn som en del av deres hverdag, uttaler selskapet i en pressemelding.
IBM Atlas er et visualiserings- og analyseverktøy for Lotus Connections. Atlas har fire web 2.0-baserte komponenter for å finne viktige relasjoner mellom grupper, og navigere i personlige og virksomhetens nettverk.
Les også:
- [06.08.2008] Bedrifter må ikke forby sosiale nettjenester
- [25.05.2007] Hippe IT-verktøy på jobb gir bare fordeler