Produktkategorien «programvare for å lage programvare» bærer hos analyseselskapet Gartner navnet «Application Development (AD) and Project and Portfolio Management (PPM)». Den omfatter utviklerverktøy i videste forstand: programmering, modellering, prosjektstyring, endringsstyring, testing og så videre.
Verktøy som i hovedsak dreier seg om programmering faller i AD-kategorien, resten er samlet under merkelappen PPM i Gartners markedsundersøkelse.
Det samlede markedet for disse verktøyene anslås i en undersøkelse som Gartner publiserte denne uken, til 7,2 milliarder dollar i 2006. Det er 7,2 prosent mer enn i 2005.
AD-kategorien vokste med 2,0 prosent, PPM-markedet med 20 prosent. Gartner antar at det kraftige veksten i PPM vil fortsette ut 2011, og nevner spesielt verktøy for å effektivisere innsatsen i store prosjekter.
Oversikten over begge kategoriene under ett, viser at fem store leverandører står for 63,8 prosent av det globale markedet. IBM er suverent størst, med en andel på 25,2 prosent. Deretter kommer Microsoft og CA med henholdsvis 10,8 og 10,6 prosent. Oppkjøpet av Mercury i fjor høst gjør at HP inntar fjerdeplassen med 9,5 prosent, mens Compuware har 7,7 prosent av markedet.
Den eneste av de fem store som reelt sett vokser noenlunde i takt med markedet, er Microsoft med 6,7 prosent, mens kategorien andre vokser med 12,9 prosent. Microsofts relativt sterke vekst gjør at inntar andreplassen og henviser CA til tredje.
Gartner presiserer at omsetningstallene (gjengitt nedenfor i tusen dollar) omfatter nye lisenser, oppdateringer, abonnementer, vertsordninger, teknisk support og vedlikehold. Tidligere så man utelukkende på nye lisenser. Motivet for endringen er å fange opp inntekter fra åpen kildekode. Det understrekes at konsulenttjenester og maskinvareinntekter er holdt utenfor.