IBM kunngjorde fredag at selskapet skal kjøpe Unica for omtrent 480 millioner dollar. Unica tilbyr programvareløsninger for utvikling av rettede markedsføringskampanjer.
Selskapene har inngått en endelig avtale om oppkjøpet, men fortsatt gjenstår godkjennelse fra blant annet aksjonærer og reguleringsmyndigheter. Derfor ventes ikke oppkjøpet å kunne fullføres før i fjerde kvartal i år.
Ifølge Wall Street Journal er prisen IBM tilbyr aksjonærene, 21 dollar per aksje, mer enn dobbelt så høy som det aksjen ble omsatt for på Nasdaq da børsen stengte på torsdag.
IBM skriver i en pressemelding at Unica har mer enn 1500 globale kunder i dag innen sektorer som finanstjenester, forsikring, telekomforhandlere og reiseliv. Dette inkluderer blant annet Best Buy, eBay, ING, Monster, Starwood og US Cellular.
Med oppkjøpet skal IBM kunne utvidet selskapets portefølje med programvareløsninger designet for å automatisere, administrere og akselerere sentrale forretningsprosesser på tvers av markedsføring, generering av etterspørsel, salg, ordrebehandling og innfrielse.
IBM har nylig også kjøpt Sterling Commerce og Coremetrics, som har levert løsning for henholdsvis e-handel og nettbasert markedsføring.
Unicas 500 ansatte vil bli integrert i IBMs Software Solutions Group, mens Unicas programvare vil utfylle evnene til IBMs Business Analytics and Optimization Consulting-organisasjon.
Les også:
- [25.05.2010] IBM bruker milliarder på løsninger for e-handel