BEDRIFTSTEKNOLOGI

IBM mener at Web 3.0 vil bli 3D-verdener

Alle prater om Web 2.0, men IBM har løftet blikket og satser tungt på å bli ledende i neste bølge. Web 3.0 blir 3D, mener IBM.

9. feb. 2007 - 11:26

IBM har har noen bommerter, men har også satset tidlig og riktig mange ganger: Allerede i 1996, lenge før noe av de andre store, bestemte IBM seg for å få alle sine produkter til å fungere mot noe nytt og spennende som het internett.

De siste årene har de blant annet gjort seg bemerket med sin offensive satsning på Linux, noe selskapet selv mener de har tjent godt på. IBM satset også tungt på tjenester fordi man mente - og fikk rett - i at maskinvare ville gi lave marginer.

Når IBM ser nye områder som det kan være forretningspotensiale i, blir det definert som et Emerging Business Opportunity (EBO). Linux var en slik EBO og nå har IBM plukket ut fem nye slike satsningsområder som de totalt sett investerer 100 millioner dollar i.

Et av disse fem områdene er Second Life og lignende 3D-verdener. Hvor stor andel av den potten som går til 3D-satsningen vil de ikke si noe om, men det er en vesentlig andel. De fire andre satsningsområdene er taleoversettelse i sanntid, miljøteknologi, smarte fjernhelsetjenester og mobilteknologi.

    Les også:

Selv i et lite land som Norge, har IBM nå to personer som jobber på heltid med Second Life. Jan Anders Thorsveen og Per Robert Fjelly jobber til vanlig med henholdsvis Websphere og servere.

De har begge en interesse for spill og har brukt sin andel av fritiden på diverse nettbaserte 3D-spill, men jobbingen med Second Life er nettopp det - en jobb.

- Vi bruker det i jobben og ønsker at andre også skal se forretningspotensialet for bruken av det, sier Thorsveen til digi.no.

For de som ikke har prøvd Second Life, men også for de som har prøvd uten helt å få tak på hva som gjør det interessant, kan det være vanskelig å forstå hvorfor så mange store internasjonale bedrifter flokker til Second Life og etablerer eget avdelingskontor der.

- Jeg føler mer ansvar for å følge med på en presentasjon i Second Life, enn når jeg får tilsendt en på epost og så sitter på en telefonkonferanse, sier Fjelly.

- Man får et miljø som ligner den virkelige verden. Det gjør at du følger oppførselsmønsteret og at du føler et ansvar for ikke å sove i timen, sier Fjelly til digi.no.

IBM har forøvrig ikke nøyd seg med å åpne et kontor, eller øy som det kalles i Second Life. De har etablert 13 åpne øyer som alle kan besøke samt et ukjent antall interne øyer som kun kan brukes av IBM-ansatte og spesielt inviterte personer.

Sun, Microsoft, HP og Dell er andre store IT-selskaper som har etablert seg. Inntrykket så langt er at de er der i tilfelle dette skulle bli stort. Da ville det være dumt å ikke henge med, for IT-bransjen er notorisk i å skape nye forretningsområder der ingen kunne tro at det var potensiale for å tjene penger.

IBM derimot, har inntatt en mer offensiv holdning:

- Vi er dere for å gjøre det stort. Vi ser på dette som neste generasjon internett, sier Thorsveen til digi.no.

Det betyr ikke dermed at Second Life er det IBM kaller Web 3D.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

- Second Life er en av mange virtuelle verdener. De som sitter på og forsker hos oss har finnet ut at den er best egnet til å prøve og feile, sier Fjelly.

Multiverse er et selskap som har satt seg fore å lage programvare for å lage virtuelle verdener. Selskapet er startet av flere tidligere nøkkelpersoner i Netscape, selskapet som krediteres for å ha sparket i gang det som nå gjerne kalles web 1.0.

Når digi.no spør om det er aktuelt for IBM også å utvikle slike løsninger kommer svaret kjapt.

- Ja, det er et naturlig sted for oss å være, sier Thorsveen.

Selv om mange internasjonale bedrifter og universiteter har funnet veien inn i Second Life, har norske bedrifter glimret med sitt fravær. Det foreløpige eneste kjente norske selskapet er nyoppstartede Design Container, som digi.no skrev om tidligere i år.

IBM kan imidlertid fortelle at det er mange av de store kjente norske selskapene som har begynt å se på om de skal gjøre noe i Second Life.

- Norske kunder har kommet til oss og spurt om assistanse på det her, sier Thorsveen.

Norske utdanningsinstitusjoner har også glimret med sitt fravær. Cirka 70 amerikanske universiteter har etablert seg i Second Life, og nå har også den første danske utdanningsinstitusjonen kommet på plass. Århus Købmandsskole kjører deler av undervisningen i et virtuelt klasserom inne i Second Life. Det er derfor trolig bare et spørsmål om tid før en norsk utdanningsinstitusjon kommer på banen.

- Vi snakker rett og slett om et 3D-internett. Om det blir en integrert del av netteleseren vi bruker i dag eller en separat klient vet vi ikke ennå, sier Thorsveen.

I IBM er det allerede mange som bruker Second Life aktivt i jobben sin. 3D-verdenen brukes som fasilitator for å samarbeide på tvers av geografiske lokaliseringer, den brukes til intern opplæring, til å avholde møter og til interaksjon med kunder.

- I hele høst har det minst hver fjortende dag blitt skrevet om Second Life på intranettet vårt, sier Fjelly.

I tillegg kjører Fjelly og Thorsveen en intern runde hvor de forteller om Second Life og IBMs 3D-satsning til alle avdelinger i IBM Norge. Toppledelsen i IBM Norge satte også av tid til det.

- Er du ansatt i IBM norge har du sett en Second Life presentasjon, sier Fjelly.

Gevinsten i å bruke Second Life ligger imidlertid ikke i interaksjonen med andre ansatte i IBM Norge.

- Det er ikke den lokale norske bruken, vi sitter jo her på mastemyr. Vi bruker det på internasjonale team, det er der den store styrken er. Det vi ser her inne er hvordan nettverksbygging i geografisk spredde miljøer fungerer, sier Thorsveen.

Problemet med Second Life, utover at det fortsatt er en løsning i en litt tidlig umoden fase, er ifølge IBM at det er selskapet bak, Linden Labs, som eier det og setter betingelsene. I seg selv er det ikke et problem at et selskap eier det på kort sikt, men hvis 3D-verdener skal kunne ta skikkelig av så må det ifølge IBM åpnes mer.

- Du er der på Linden Labs premisser. Dermed er du avhengig av deres oppetid og betingelser. Skal det bli forretningsvedi må det være åpent, sier Thorsveen.

IBM jobber derfor også med å få på plass åpne standarder, på samme måte som de har jobbet med Linux.

At det er stor jobbreleatert nytteverdi i Second Life er IBM ikke i tvil om.

- Det å ha virtuelle møtesteder skaper en mye høyere grad av såkalte tilfeldige møter, sier Thorsveen.

Han trekker frem det at når man stiller opp på et virtuelt arrangement, så kommer man i kontakt med andre som er interessert i det samme tema. Fordi man møter en personfisert skikkelse der, blir det lettere å ta kontakt for å småprate litt.

- Det virker oppmuntrene når man sier hei og forteller litt om seg selv, sier Thorsveen.

Og når man gjør det kommer det gjerne frem at man har noen felles interesser og bakgrunn. Når man så senere står midt oppi et prosjekt der man trenger tilgang til noen fra et annet sted i IBM-systemet, husker man at man traff vedkommende på et virtuelt møte.

Alle som har prøvd Second Life, eller andre 3D-verdener vet at det er en tidstyv av store dimmensjoner. Selv om IBM anser Second Life som et godt arbeidsverktøy, er det ikke slik at de ansatte logger seg på og bruker hele dagen der.

- Det har blitt satt opp såkalte møter med tidspunkter og lokasjoner. Da er det satt av tid på samme måte som et vanlig møte, sier Thorsveen.

- Verdien er like stor av slike virtuelle møter som vanlige møter, sier Fjelly til digi.no.

IBM er ikke i tvil om at Second Life er et glimt av fremtidens internett.

- Det er et fenomen som kommer sterkt og som vi satser på. Det vil utfordre etablerte organisasjonsprinsipper, sier Thorsveen.

Han trekker frem hvordan bedrifter i fremtiden må legge tilrette for dagens unge.

- Dagens unge har et forhold til 3D-verdener. Det drar med seg både fordeler og ulemper. De har enormt gode evner til å multitaske og de er veldig resultatorienterte. Tradisjonelle strukturer og arbeidsformer utnytter ikke de unges ferdigheter fullt ut, sier Thorsveen.

Dersom bedriftene skal kunne utnytte denne kapasiteten bør de legge tilrette for det gjennom blant annet å bygge opp 3D-baserte arbeidsmiljøer.

- De som klarer å utnytte ny teknoogi vil få mye mer ut av arbeidstagerne sine, sier Thorsveen.

Fordi IBM sier så klart at de mener neste generasjon internett er web 3D, spør digi.no om de ser noen paraleller mellom det å ha et virtuelt avdelingskontor til tidligere stadier av internetts utvikling.

- Vi kan ihvertfall dra visse paraleller med det å ha en hjemmeside på eget domene eller på et, sier Thorsveen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.