Det er drømmen om å kunne ta en backup av hjernen til de ansatte som ligger bak såkalte kunnskapsadministrasjons-systemer (Knowledge Management System). Alt for mange bedriftsledere har innsett kostnadene ved å lære opp nye ansatte, miste erfarne ansatte og at ansatte finner opp de samme løsningene om og om igjen.
- Når de store kundene er ferdig med å innføre ERP-systemer og gir deg bedre produksjonsstyring, vil de forsøke å få bedre styring med kunnskaper og ansatte, sier Mike Zismann, tidligere strategisjef og nå nyutnevnt sjef for IBM og Lotus' satsing på kunnskapsadministrasjon (KA).
Definisjonene og strategiene for KA-systemer er mange, men generelt forsøker KA-systemer å skape systemer for å forvalte erfaring og informasjon som ansatte skaffer seg. Utfordringene er å lage systemer som gjør det enkelt å legge inn informasjon og bruke den.
KA-systemer kan innebære dokumenthåndtering, avanserte søkesystemer, samarbeidsverktøy og nye grensesnitt for effektiv navigering. Enkelte KA-systemer lar også ledelsen planlegge ansettelser, videreutdannelse og forfremmelser utfra en total kunnskapsplan.
KA er ikke et nytt emne, men bransjen synes nå å modne. En rekke store selskaper utvikler løsninger for hva de tror blir et stort marked. Analyseselskapet Gartner Group er så sikker på dette at de har gått til det uvanlige skritt å kjøpe Knowledgesoft, et selskap som selger KA-løsninger.
Fordi KA er et stort felt med mange produkter, offentliggjorde IBM og Lotus i dag at de samler en rekke forskjellige produkter og mennesker fra de to selskapene under Zismanns ledelse. I løpet av det siste året har IBM og Lotus også kjøpt opp flere KA-selskaper og lansert en rekke produkter, blant annet konferansesystemet Sametime og dokumentadministrasjonssystemet Domino.Doc.
Kjernen i satsingen til IBM og Lotus er Notes, som med sine replikeringsteknologi egner seg godt til å dele informasjon. IBM har også inngått samarbeid med en rekke kjente amerikanske universiteter og konsulentselskaper for å lage KA-løsninger.
Foreløpig er dessverre KA-systemer reservert de største kundene - førstegenerasjonsproduktene er kostbare å tilpasse og vil kunne gi fortjeneste der man kan spre kostnadene utover et stort antall kunder. Det er kjent at både Hydro og Storebrand arbeider med KA-løsninger.
- Etterspørselen og interessen øker sterkt, men vi er fremdeles i en tidlig fase og som i utlandet er det er de største kundene som startet først, forteller Hanne Prøis Sollid, markedssjef i Lotus Norge til digi.no.