IBM skal gjennom en ny, kraftig kursendring. Det avslørte Sam Palmisano under en finansanalytiker-konferanse ved IBMs hovedkvarter i Armonk i delstaten New York før helgen.
IBM har tidligere gjort store kursendringer som har vist seg å være svært godt timet. Deres store konkurrenter skulle nok også ha ønsket at de satset fullt og helt på Internett allerede i 1996 eller avgjorde at de skulle være primært et konsulentselskap, ikke en maskinprodusent.
Og igjen prioriterer den regjerende IBM-sjef tungt: Det er jakten på marginene som styrer valgene og nå peker pilen mot programvare, noe som nok får Microsoft og Oracle til å smile.
IT-bransjen er kjent for å bruke store ord om små endringer, men det er ikke tilfelle med IBM: For når Palmisano snakker om en dreining mot programvare er den dramatisk.
I løpet av 2011 skal IBM hente ut halvparten av sitt overskudd fra salg av programvare, forteller Palmisano.
Palmisano skal dog ikke satse på applikasjoner, hverken på skrivebordet eller server-rommet. Veksten skal komme fra mellomvare som databaser, integrasjonssystemer og søkesystemer. Men også dette er markeder Oracle og Microsoft har giret seg opp i.
IBM er allerede - ukjent for mange - nest størst på programvare etter Microsoft. Og etter et rekordår i fjor stod programvare for 40 prosent av overskuddet, opp fra 35 prosent i 2004.
Samtidig fortalte Palmisano også at IBM arbeider mot et mål om å doble sin omsetning i "emerging markets", en samlebetegnelse om de mellomrike, store landene, særlig India, Kina, Russland og Brasil.
Disse målene understreker hvorfor IBM solgte PC-divisjonen sin til Lenovo og ytterligere skal tone ned sin avhengighet på maskinvaresalget. Årsakene er marginene: Stadig mer flyttes over på standardservere med Intel/AMD-brikker der prispresset er enormt.