Second Life er en tredimensjonal virtuell verden som vokser raskt. Det kan se ut som et hvilket som helst flerspiller spill, men i Second Life er ikke et spill. Det er et miljø man kan leve et alternativ liv i.
Les også:
- [11.10.2007] Nå skal 3D-internett bli en realitet
- [28.09.2007] Høgskolen i Molde skal undervise i Second Life
- [28.08.2007] Tror at Second Life blir større enn web
- [17.08.2007] Virtuell verden ansetter sjeføkonom
- [02.08.2007] Ekte krise i virtuelle Second Life
- [23.02.2007] NRK åpner kontor i Second Life
- [14.02.2007] IBM brukte Second Life til lanseringer på 3GSM
- [09.02.2007] IBM mener at Web 3.0 vil bli 3D-verdener
- [12.01.2007] Bruker Second Life til nettverksbygging
- [09.01.2007] Second Life tilbyr klienten i åpen kildekode
Næringslivet har fått øynene opp for Second Life og store IT-selskaper som IBM, Sun og Dell har allerede etablert seg der.
Nå forteller IBM at de trapper opp sin tilstedeværelse. IT-giganten oppretter i januar neste år en egen forretningsgruppe som skal jobbe med Second Life.
Irving Wladawsky-Berger er IBMs sjef for teknologistrategi og innovasjon i IBM. Han har blant annet vært en av IBMs sentrale sjefer i arbeided med IBMs Linux-strategi. Nå bruker han mye av sin tid på Second Life.
- Jeg har spilt en stor rolle i å hjelpe oss med å starte vårt tredimensjonale internett og virtuell verden satsning. Vi lanserer en ny forretningsgruppe innen dette området i januar, omtrent på samme måte som vi gjorde med Linux og grid-teknologi tidligere, sier Wladawsky-Berger til CNet News.
IBM gjør denne satsningen av rent kommersielle interesser.
- IBM tror det virtuelle miljøet har stort potensiale innen kurs, konferanser og handel, sier Wladawsky-Berger.
IBM har etablert seg i Second Life med en åpen øy som alle kan komme innom. I tillegg har de noen lukkede områder der bare IBM og inviterte gjester slipper til. Allerede kommende mandag skal de opprette 12 til.
- Jeg tror omtrent tusen av våre ansatte er aktive i Second Life nå, i tillegg til flere tusen som ikke er særlig aktive, sier Wladawsky-Berger til CNet News.
I tillegg er IBMs toppsjef, Sam Palmisano en aktiv bruker.
IBMs satsning på tredimensjonale verdener begrenser seg ikke til Second Life.
- Det er noe veldig menneskelig med visuelle grensesnitt. Jeg ser nesten på tekstbaserte brukergrensesnitt, inkludert nettlesere, som smalbånd inn i hjernene våre, mens visuelle grensesnitt kan ses på som bredbånd til hjernen, sier Wladawsky-Berger til CNet News.