En rekke av tjenestene til mobilselskapet Ice gikk fredag ned for telling. Nettstedet ice.no, Min Side og mobilappen sluttet også å fungere. Enkelte bedriftskunder opplevde dessuten trøbbel med sentralbordtjenesten, fortalte selskapet i en statusoppdatering på Facebook.
Det var også kunder i utlandet som meldte til digi.no at mobiltelefoni ikke fungerte. En tipser som oppholder seg i Spania forklarte at han fikk «ingen tjeneste» på mobilen.
– Vi har også enkelte problemer med samtaler i utlandet, skrev Ice.
_logo.svg.png)

Ifølge meldingen lagt ut ved 10-tiden skyldes nedetiden en oppdatering av selskapets systemer natt til fredag.
Feilen med samtaler i utlandet er rettet, heter det i en oppdatering 11.45. Kunder som fortsatt opplever feil rådes til å slå telefonen av og på. Problemene med nettsidene, appen og det digitale sentralbordet jobbes det fortsatt med å rette.
Planlagt arbeid
Foruten nedetid blir det opplyst at problemene kan medføre også forsinkelser i endring av abonnement, bestilling av ekstra datapakker, samt også andre tilleggstjenester.
– Et planlagt arbeid i natt skapte utfordringer med enkelte systemer som det jobbes med, opplyser administrerende direktør Eivind Helgaker i Ice til digi.no i en kort tekstmelding.
I oktober i fjor ble også en rekke av operatørens tjenester rammet av store tekniske problemer. Årsaken den gang var et kritisk strømbrudd i en datahall i Oslo.