TELEKOM

Ice gikk ned for telling

Både privat- og bedriftskunder rammet av feil.

En feilslått oppdatering skaper problemer for kundene til Ice. Det var et planlagt arbeid, opplyser administrerende direktør Eivind Helgaker (bildet).
En feilslått oppdatering skaper problemer for kundene til Ice. Det var et planlagt arbeid, opplyser administrerende direktør Eivind Helgaker (bildet). Bilde: Terje Borud
25. aug. 2017 - 10:49 | Endret 25. aug. 2017 - 11:58

En rekke av tjenestene til mobilselskapet Ice gikk fredag ned for telling. Nettstedet ice.no, Min Side og mobilappen sluttet også å fungere. Enkelte bedriftskunder opplevde dessuten trøbbel med sentralbordtjenesten, fortalte selskapet i en statusoppdatering på Facebook.

Det var også kunder i utlandet som meldte til digi.no at mobiltelefoni ikke fungerte. En tipser som oppholder seg i Spania forklarte at han fikk «ingen tjeneste» på mobilen.

– Vi har også enkelte problemer med samtaler i utlandet, skrev Ice.

Ifølge meldingen lagt ut ved 10-tiden skyldes nedetiden en oppdatering av selskapets systemer natt til fredag.

Feilen med samtaler i utlandet er rettet, heter det i en oppdatering 11.45. Kunder som fortsatt opplever feil rådes til å slå telefonen av og på. Problemene med nettsidene, appen og det digitale sentralbordet jobbes det fortsatt med å rette.

Planlagt arbeid

Foruten nedetid blir det opplyst at problemene kan medføre også forsinkelser i endring av abonnement, bestilling av ekstra datapakker, samt også andre tilleggstjenester.

– Et planlagt arbeid i natt skapte utfordringer med enkelte systemer som det jobbes med, opplyser administrerende direktør Eivind Helgaker i Ice til digi.no i en kort tekstmelding.

I oktober i fjor ble også en rekke av operatørens tjenester rammet av store tekniske problemer. Årsaken den gang var et kritisk strømbrudd i en datahall i Oslo.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.