Franco Fedeli er sjef for ett av Skandinavias suverent mest ekspansive internettselskap.
Etter å ha feid over det norske markedet og fusjonert fire webbyråer, går ferden videre ut i verden. Icon Medialab International har slett ikke tid til å vente på lønnsomhet før de har besatt kloden med sine idéer om fremtidens digitale selskap.
Målet er å sitte med minst 1.000 ansatte i 20 land i år 2000 . I dag inneholder Icon drøyt 400 mennesker i 12 land.
For Icon er rett timing det altoverskyggende og da må man vokse kjapt. Ifølge svenske Dagens Industri skal likevel Norge (og Storbritannia) være de landene man forventer skal gå med gevinst allerede i år.
Da må man først få på plass fire ulike kulturer i fire selskap og samkjøre dem. Både Thunder House Norge, Neo Interaktiv, Arakno og Intergate kommer fra ulike miljøer og skal fungere sammen i et nytt landskap. Første dag i samme hus for Icon Medialab i Norge var i går, tirsdag 18. mai.
Hjemlandet Sverige pluss naboen Finland og syd-europeerne i Spania er de tre som i dag kan vise til svarte tall i regnskapet.
Ifølge Dagens Industri er målet mer enn fordoble omsetningen til neste år. Som Fedeli tidligere har sagt til digi.no satser selskapet steinhardt på å være notert på den børsen som teller mest når det gjelder å blåse opp internettselskaper til nye proposjoner, nemlig Nasdaq.
Da konkurrenten Razorfish (med Spray som eier) gikk på børs mot slutten av april var toppnoteringen på over 10 milliarder svenske kroner etter tre dagers handel. I Sverige er Icon verdsatt til rundt 1,4 milliarder kroner, altså drøyt en tiendel av hva Spray har oppnådd.
Etter at det børsnoterte amerikanske medieselskapet Interpublic Group of Companies (IPG) kjøpte 20 prosent av Icon nylig, er ikke veien lang til USAs børsmarkeder.