ANALYSER

ID-brikker er hypet og blir en skuffelse

IT-bransjen lover alt for mye med RFID, de små radiobrikkene som kan spore gjenstander. Her er fellene Gartner advarer mot:

9. juli 2004 - 11:34

Med små "Køfri"-brikker skal stadig flere typer gjenstander merkes og spores digitalt. I demonstrasjoner viser IT-leverandørene frem hvordan paller, kasser og til slutt enkeltvarer kan spores med antenner i tak, utgangsporter og hyller.

Målet er å effektivisere vareflyt og logistikk, men Gartner mener IT-bransjen igjen har lovet for mye. Bedrifter som starter med RFID-prosjekter vil bli kraftig skuffet dersom de ikke først stikker fingeren i jorda, skriver Gartner i en ny analyse av RFID-markedet.

(Bildet viser en RFID-brikke. Selve brikken er som et knappenålshode på midten, den større firekantede ringen rundt er antennen)

RFID er ikke i vanlig bruk, det er ikke klart for vanlig bruk, det er ikke billig og det er ikke lett å implementere, er Gartners ubarmhjertilige, men faste påpekning om helt nye teknologier.

Gartner har tidligere påpekt at RFID blant annet skaper store utfordringer for eksisterende forretningssystemer og lagringssystemer som bare er dimensjonert for å håndtere samlesummer - ikke en ID for hver enkelt var.

Halvparten av alle RFID-prosjekter vil feile, mener Gartner og det mangler ikke på gigantplaner. Både Pentagon og WalMart-butikkjenden, de to største innkjøperne i verden, krever nå at deres største leverandører merker sine varer med RFID-brikker.

RFID vil bli et viktig og effektivt verktøy, men det vil ta tid.

Her er Gartners råd for hvordan man kan forberedes seg på problemer med RFID i årene fremover.

RFID-prosjekter bør kjøres som helt separate løp og ikke vevd inn i andre IT-prosjekter som blir gjort avhengig av fremdrift og resultater på RFID-siden.

- Ikke overdriv effekter av RFID til ledelsen og resten av organisasjonen

- Velg en stor og sikker leverandør - som alltid med et nytt marked har det oppstått en overetablering og det kommer en utskilling/konsolidering

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer Galaxy VXL UPS
Schneider Electric lanserer Galaxy VXL UPS

- Lag en grundig plan og skriftelig plan som fokuserer på kostnader

- Det er mulig at du som leverandør blir presset til å innføre RFID overfor en kunde, men pass på at du får betalt eller at du kan forsvare kostandene

Dessuten er teknologien i sterk utvikling - blant annet øker rekkevidden på brikkene raskt.

Gartner advarer også mot å sammenligne seg med WalMart og Pentagon - dette er enorme organisasjoner med ressurser og skalafordeler de færreste andre har.

Få ledere til å forstå at RFID er overhypet (kanskje ved å dele ut akkurat denne analysen). Dessuten har WalMart jobbet med RFID-teknologi siden 90-tallet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra