IT-sikkerhetsselskaper har en tendens til å framheve risiko ved uforsiktig omgang med personopplysninger på nett, spesielt i forbindelse med de mange forsøkene på å «fiske» («phishing») etter følsomme data ved å lure folk, gjerne per e-post, til å oppgi oppdatert informasjon på forfalskede nettsteder.
En ny rapport, 2005 Identity Fraud Survey Report, fra analyseselskapet Javelin Strategy & Research føyer seg inn i rekken av undersøkelser som konkluderer med at risikoen for å spre personopplysninger på Internett er overdrevet.
Les også:
- [30.01.2006] Mindre ID-kapring i USA
- [19.04.2005] Bedre sikkerhet gir mer nettbankbruk
- [01.04.2005] 117 søksmål mot «phishing»
- [02.12.2004] Trussel fra «fisking» er overdrevet
Rapporten bygger på telefonintervjuer med 4000 amerikanske forbrukere. Den er sponset av CheckFree, Visa USA og Wells Fargo. Javelin beskriver den som en oppdatering av den svært omfattende rapporten 2003 Identity Theft Survey Report som USAs konkurransetilsyn FTC (Federal Trade Commission) publiserte i august i fjor. Javelin har fulgt den samme metodikken som FTC.
Oppdateringen tyder på at ID-tyveri er i ferd med å minske i USA. FTC-rapporten oppga at 10,1 millioner hadde vært utsatt for ID-tyveri i 2003. Ifølge Javelin-rapporten er det tilsvarende tallet for 2004 9,3 millioner, en nedgang på 8,6 prosent.
FTC-rapporten skilte ikke mellom persondata rappet fra Internett og opplysninger skaffet til veie gjennom andre metoder, for eksempel tyveri av lommebøker. Det gjør derimot Javelins oppdatering.
Den viser at i USA, der nettbank og tilsvarende tjenester er jevnt over dårligere sikret enn i Norge og andre europeiske land, kan bare 11,6 prosent av tilfellene av ID-tyveri settes i forbindelse med at offeret har vært på Internett.
Javelin bemerker at fokuset på datakriminalitet i forbindelse med ID-svindel er overdrevet. I hovedsak er det tyveri av lommebøker og kredittkort som gjør at folk taper penger på ID-svindel.
Rapporten viser tvert om, at nettbankbruk minsker risikoen for tap på grunn av ID-svindel. De som bruker nettbank oppdager svindel langt tidligere enn dem som holder seg til kontoutstrifter de får i posten. Nettbankbrukere som ble svindlet opplevde dessuten et gjennomsnittlig tap på 551 dollar mot 4543 dollar for dem som forholder seg til banken på den gammeldagse måten.