USAs store forbrukermesse Consumer Electronics Show (CES) starter i Las Vegas mandag. I forkant av åpningen er det et ras av produktnyheter. Blant dem er Ideapad, nye bærbare PC-er fra den kinesiske leverandøren Lenovo.
Ideapad retter seg mot den motebevisste delen av forbrukersegmentet innen bærbare PC-er. Apparatene skal skille seg ut gjennom en kombinasjon av design og «kul» teknologi.
Alle modellene har for eksempel pålogging via ansiktsgjenkjenning: PC-en knipser et portrett av den som sitter foran skjermen, og sammenlikner med sin lokale brukerdatabase. Det hele skal skje fort og smertefritt.
Det er tre grunnmodeller:
- Ideapad U110 har 11 tommers skjerm i bredformat, og er 12,5 millimeter tykk. Den ytre kledningen er i rødt, mønstret aluminium. Vekten er ganske nøyaktig ett kilogram.
- Ideapad Y510 har 15 tommers skjerm, og markedsføres som den bærbare med alle de grunnleggende funksjonene. Kledningen har et særegent linaktig utseende.
- Ideapad Y710 har 17 tommers skjerm, spesielle kontroller for spill, musikk og video, og kan leveres med Blu-ray-spiller.
I tillegg til integrert kamera og pålogging ved ansiktsgjenkjenning, er alle Ideapad-modellene utstyrt med fire høyttalere pluss basshøyttaler («subwoofer»). Tastaturet er hentet fra Thinkpad-familien, noe som skulle borge for kvalitet.
Prisnivået er fra 800 dollar til 1200 dollar, altså det øvre segmentet. På en pressebriefing i Las Vegas understreket sjefen for Lenovos forbrukeravdeling, Craig Merrigan, at «vi vil ikke misforstås som et lavprismerke».
– Markedet for bærbare PC-er likner stadig mer på det for biler. Bilen gjenspeiler hvem du er, og bærbare PC-er blir en form for selvutfoldelse, sa Merrigan.
I første omgang vil Ideapad markedsføres i et begrenset antall land, nærmere bestemt USA, Frankrike, Russland, Sør-Afrika, Australia, Hongkong, India, Indonesia, Vietnam og Singapore.
Fra Lenovo Norge for digi.no bekreftet at det kun er utvalgte land der Ideapad skal selges, og at Norge inntil videre ikke er blant dem.