I dag varsler 1881 at de kjøper det Oslo-baserte webbyrået Idium, som tilbyr blant annet publiseringsverktøy og digitale tjenester til små- og mellomstore bedrifter.
– Jeg fikk en kjedelig sykdom og har gjennomgått operasjon. Det går mye bedre, men jeg har vært litt nede for telling en periode og fant det riktig å selge, forteller mangeårig Idium-sjef Henning Edwardsen åpenhjertig til digi.no.
Idium ble startet allerede i 1999. Edwardsen kom med tidlig på 2000-tallet og har ledet selskapet i rundt 17 år. De siste årene også som hovedaksjonær og styreleder.
Kistefos-eide 1881 Group har ifølge ham sikret seg 95 prosent eierskap. Det betyr at de kan tvangsutløse øvrige aksjonærer.
– Dette er en perfekt match. Med Idium og vår eksisterende nettsideprodusent Develo 1881 har vi en portefølje på 4.000 nettsider og blir en klar markedsleder. Sammen styrker vi kompetansen på produksjon av nettsider og digital markedsføring, samtidig som vi nå blir en komplett tilbyder av tjenestene norske bedrifter trenger for å lykkes på nett, sier administrerende direktør i 1881 Group, Asgeir Ohr i en pressemelding.
Stikkord for den videre satsingen er blant annet programmatisk annonsering, søkemotormarkedsføring, annonsering i sosiale medier og utarbeidelse av digitale strategier for bedriftskundene, ifølge Ohr.
Foruten digital-, kart- og nummeropplysningsvirksomheten har samme konsern også tjenester som Eiendomspriser, Prisguiden og Regnskapstall.
Nesten solgt til Eniro
Idium har 80 ansatte, ifølge de siste offentlige nøkkeltallene. Det fordeler seg på 63 ansatte i Oslo og 17 ved et datterselskap i polske Krakow, som i hovedsak driver med utvikling og noe konsulentvirksomhet.
– Idium AS blir likestilt med Opplysningen 1881 AS og Digitale Medier 1881 AS, og eiet 100 prosent av 1881 Group AS, som igjen er eid av Kistefos.
– Merkevaren og tjenesten Idium selger vil fortsette som før. På sikt vil vi samlokalisere alle selskapene, som holder til i Oslo. Idiums polske selskap er en del av kjøpet, opplyser 1881-direktør Ohr til digi.no.
Idium var i mange år kjent som et såkalt gaselleselskap med sterk økonomisk vekst. Så fulgte en vanskelige periode med underskudd i 2013-2014.
Etter uenighet om veien videre ble selskapet avtalt solgt til Eniro i 2014, men det salget gikk brått og uventet i vasken. Drøyt fire år senere er det altså konkurrenten 1881 som blir ny eier.
Passe fornøyd
– Hvis man går inn i historien var vi veldig fornøyd med oss selv etter syv år som gasellebedrift. Vi vokste voldsomt, men fikk som du husker også en intern konflikt, som endte med et mulig oppkjøp. De fire siste årene har vi valgt å fokusere på bedring av resultat. Det har vi også lykkes med, og vi hadde et veldig bra år i fjor, sier Edwardsen.
Han ønsker ikke å gå inn på kjøpesummen, men sier seg «passelig fornøyd» med hva 1881 betaler.
Edwardsen er nå ferdig i selskapet og forlater antakelig også IT-bransjen. I stedet snakker han om en mulig fremtid som investor eller innen styre og ledelse. Han har også en fortid som økonomidirektør i meieriprodusenten Synnøve Finden.
– Jeg kan like mye om kuer som internett, konstaterer han.
Prisguiden.no er en kommersiell partner av Digi.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon. Du kan lese mer om Prisguiden her »