Det er få IT-produkter som har vært så forhatt som det Internet Explorer 6 (IE6) var blant webutviklere i andre halvdel av forrige tiår. Til tross for at IE6 ikke var blitt oppdatert med ny funksjonalitet siden lanseringen i 2001, og til tross for at det fantes en rekke langt mer moderne alternativer, ble den gamle nettleseren til Microsoft benyttet av mer enn 20 prosent av internettbrukerne så sent som i 2009. Det viser tall fra W3Counter.
Fordi IE6-brukerne var så mange, måtte webutviklerne ta hensyn til dem. Og fordi IE6 tolket en del webteknologi på egne måter, eller ikke i det hele tatt, måtte webutviklerne bruke mye av tiden siden på å gjøre spesialtilpasninger for kun den nettleseren.
Dette førte til en rekke kampanjer, også i Norge og fra Microsoft, for å få brukerne til å ta i bruk nyere nettlesere. Digi.no har omtalt flere av dem:
- - Redd utviklerne, kvitt deg med IE6
- Vil avlive forhatt nettleser
- IT-ministeren vil fjerne IE6
- Hjelp en bruker vekk fra IE6 i dag
- Sammenligner IE6 med sur, gammel melk
- Microsoft kverker IE6
Sammensvergelsen hos YouTube
Det har også vært kampanjer som har foregått mer i det skjulte. Den ene skal ha funnet sted hos YouTube i 2009.
Den 1. mai i år publiserte Chris Zacharias, en tidligere webutvikler hos YouTube, et blogginnlegg hvor han forteller hvordan han og flere andre webutviklere hos YouTube i 2009 tok saken i egne hender og potensielt fikk mange IE6-brukere til å bytte til en mer moderne nettleser, uten å spørre ledelsen om tillatelse.
Tvert imot ble det hele med hensikt holdt skjult for ledelsen, andre utviklingsteam, PR-avdelingen, selskapets advokater og andre som kunne ha innsigelser mot tiltaket.
OldTuber-tilgang
Det Zacharias og utviklerkollegene gjorde, var å legge til et informasjonsbanner på YouTube-sidene som kun ble vist i IE6. I banneret ble det fortalt at YouTube skulle fase ut støtten for IE6, og brukerne ble anbefalt å ta i bruk en nyere nettleser, for eksempel IE8, Chrome eller Firefox.
Siden knapt noen hos YouTube benyttet IE6 lenger, var det lite sannsynlig at noen andre i selskapet ville oppdage dette.
Flere i dette utviklingsteamet hadde også det Zacharias kaller for OldTuber-tilgang, noe som gjorde det mulig for dem å rulle ut ny kode i YouTube utenom de strenge reglene for koderevidering som Google innførte i YouTube etter at selskapet ble kjøpt opp i 2006.
Dette gjorde det mulig for teamet å rulle ut endringen uten at andre i selskapet oppdaget det.
Andelen stupte
Dette ble gjort den 14. juli 2009. I dataene fra W3Counter ser man at IE6-andelen stupte i akkurat denne perioden. Zacharias liker å tro at det var kampanjen til YouTube-utviklerne som var årsaken til dette, men like før begynte Microsoft med automatisk oppgradering til IE8 i visse tilfeller, noe som også vises tydelig i diagrammet fra W3Counter nedenfor.
Selv om banneret ikke umiddelbart ble oppdaget av andre internt i YouTube, så ble det lagt merke til av vanlige IE6-brukere, og etter hvert også teknologipressen, som tok kontakt med PR-sjefen hos YouTube. Han var på ingen måte forberedt på dette, siden hele PR-teamet brukte Mac og Chrome.
– Heldigvis for oss hadde publikasjonene bestemt seg for at dette var en stor fordel for internett, skriver Zacharias.
Dermed kunne PR-avdelingen spinne videre på en positiv fortelling, og teamet til Zacharias slapp unna med en advarsel om aldri å gjøre noe slikt igjen, uten først å varsle PR-teamet.
Trodde Google Docs var først ute
Zacharias hadde regnet med at de som hadde blitt mest sinte, ville være teknologisjefene. Teamet som Zacharias jobbet i hadde tross alt misbrukt OldTuber-tilgangen. Men fra den kanten var det helt stille.
Til slutt spurte Zacharias en av teknologisjefene om hva han syntes om banneret.
– Åh, jeg regnet bare med at dere hadde kopiert banneret som Google Docs hadde tatt i bruk, svarte vedkommende.
Dette forvirret Zacharias. Hadde Google Docs-teamet vært tidligere ute? Han åpnet Google Docs i IE6, og der dukket det opp et tilsvarende banner som det som ble vist på YouTube.
Senere fikk han vite av en ingeniør i Google Docs-teamet at også dette teamet lenge hadde ønsket å fase ut støtten for IE6. En annen i teamet hadde sett hva YouTube hadde gjort og overtalt sine egne ledere til å gjøre det samme i Google Docs, med den antakelsen at YouTube hadde gjort alt forarbeidet og fått de nødvendige tillatelsene.
Dermed ble det i det store og det hele ukjent at banneret først dukket opp hos YouTube, skriver Zacharias. Senere tok også andre Google-tjenester i bruk tilsvarende banner.
I løpet av en måned skal antallet IE6-brukere på YouTube ha blitt halvert.
Zacharias avslutter med å skrive at teamet aldri senere snek noe mer inn i produksjonskoden til YouTube. Men han lenker til denne saken hos TechCrunch, noe som antyder at det motsatte faktisk var tilfellet.
Det skjedde til slutt: Google gir opp IE6