UTVIKLING

IE6-bruken stupte etter at YouTube-utviklere gikk bak ryggen på ledelsen

Advarte brukerne om en utfasing som aldri var blitt besluttet.

Internet Explorer 6 med advarsel om at YouTube snart vil fase ut støtten for denne nettleseren. Også Opera skal ha blitt lagt til forslagslisten etter hvert.
Internet Explorer 6 med advarsel om at YouTube snart vil fase ut støtten for denne nettleseren. Også Opera skal ha blitt lagt til forslagslisten etter hvert. Skjermbilde: Chris Zacharias
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
3. mai 2019 - 11:59

Det er få IT-produkter som har vært så forhatt som det Internet Explorer 6 (IE6) var blant webutviklere i andre halvdel av forrige tiår. Til tross for at IE6 ikke var blitt oppdatert med ny funksjonalitet siden lanseringen i 2001, og til tross for at det fantes en rekke langt mer moderne alternativer, ble den gamle nettleseren til Microsoft benyttet av mer enn 20 prosent av internettbrukerne så sent som i 2009. Det viser tall fra W3Counter

Fordi IE6-brukerne var så mange, måtte webutviklerne ta hensyn til dem. Og fordi IE6 tolket en del webteknologi på egne måter, eller ikke i det hele tatt, måtte webutviklerne bruke mye av tiden siden på å gjøre spesialtilpasninger for kun den nettleseren.

Dette førte til en rekke kampanjer, også i Norge og fra Microsoft, for å få brukerne til å ta i bruk nyere nettlesere. Digi.no har omtalt flere av dem:

Sammensvergelsen hos YouTube

Det har også vært kampanjer som har foregått mer i det skjulte. Den ene skal ha funnet sted hos YouTube i 2009. 

Den 1. mai i år publiserte Chris Zacharias, en tidligere webutvikler hos YouTube, et blogginnlegg hvor han forteller hvordan han og flere andre webutviklere hos YouTube i 2009 tok saken i egne hender og potensielt fikk mange IE6-brukere til å bytte til en mer moderne nettleser, uten å spørre ledelsen om tillatelse. 

Tvert imot ble det hele med hensikt holdt skjult for ledelsen, andre utviklingsteam, PR-avdelingen, selskapets advokater og andre som kunne ha innsigelser mot tiltaket. 

OldTuber-tilgang

Det Zacharias og utviklerkollegene gjorde, var å legge til et informasjonsbanner på YouTube-sidene som kun ble vist i IE6. I banneret ble det fortalt at YouTube skulle fase ut støtten for IE6, og brukerne ble anbefalt å ta i bruk en nyere nettleser, for eksempel IE8, Chrome eller Firefox. 

Siden knapt noen hos YouTube benyttet IE6 lenger, var det lite sannsynlig at noen andre i selskapet ville oppdage dette.

Flere i dette utviklingsteamet hadde også det Zacharias kaller for OldTuber-tilgang, noe som gjorde det mulig for dem å rulle ut ny kode i YouTube utenom de strenge reglene for koderevidering som Google innførte i YouTube etter at selskapet ble kjøpt opp i 2006. 

Dette gjorde det mulig for teamet å rulle ut endringen uten at andre i selskapet oppdaget det. 

Andelen stupte

Dette ble gjort den 14. juli 2009. I dataene fra W3Counter ser man at IE6-andelen stupte i akkurat denne perioden. Zacharias liker å tro at det var kampanjen til YouTube-utviklerne som var årsaken til dette, men like før begynte Microsoft med automatisk oppgradering til IE8 i visse tilfeller, noe som også vises tydelig i diagrammet fra W3Counter nedenfor. 

Diagrammet viser at IE6-andelen gikk brått ned etter at YouTube viste en advarsel om at støtten for IE6 skulle avsluttes. Advarselen inneholdt ingen detaljer om når dette skulle skje, og støtten ble først fjernet fra enkelte Google-tjenesten den 1. mai 2010. <i>Skjermbilde: Chris Zacharias</i>
Diagrammet viser at IE6-andelen gikk brått ned etter at YouTube viste en advarsel om at støtten for IE6 skulle avsluttes. Advarselen inneholdt ingen detaljer om når dette skulle skje, og støtten ble først fjernet fra enkelte Google-tjenesten den 1. mai 2010. Skjermbilde: Chris Zacharias

Selv om banneret ikke umiddelbart ble oppdaget av andre internt i YouTube, så ble det lagt merke til av vanlige IE6-brukere, og etter hvert også teknologipressen, som tok kontakt med PR-sjefen hos YouTube. Han var på ingen måte forberedt på dette, siden hele PR-teamet brukte Mac og Chrome. 

– Heldigvis for oss hadde publikasjonene bestemt seg for at dette var en stor fordel for internett, skriver Zacharias.

Dermed kunne PR-avdelingen spinne videre på en positiv fortelling, og teamet til Zacharias slapp unna med en advarsel om aldri å gjøre noe slikt igjen, uten først å varsle PR-teamet. 

Trodde Google Docs var først ute

Zacharias hadde regnet med at de som hadde blitt mest sinte, ville være teknologisjefene. Teamet som Zacharias jobbet i hadde tross alt misbrukt OldTuber-tilgangen. Men fra den kanten var det helt stille. 

Til slutt spurte Zacharias en av teknologisjefene om hva han syntes om banneret. 

– Åh, jeg regnet bare med at dere hadde kopiert banneret som Google Docs hadde tatt i bruk, svarte vedkommende. 

Dette forvirret Zacharias. Hadde Google Docs-teamet vært tidligere ute? Han åpnet Google Docs i IE6, og der dukket det opp et tilsvarende banner som det som ble vist på YouTube. 

Senere fikk han vite av en ingeniør i Google Docs-teamet at også dette teamet lenge hadde ønsket å fase ut støtten for IE6. En annen i teamet hadde sett hva YouTube hadde gjort og overtalt sine egne ledere til å gjøre det samme i Google Docs, med den antakelsen at YouTube hadde gjort alt forarbeidet og fått de nødvendige tillatelsene. 

Dermed ble det i det store og det hele ukjent at banneret først dukket opp hos YouTube, skriver Zacharias. Senere tok også andre Google-tjenester i bruk tilsvarende banner. 

I løpet av en måned skal antallet IE6-brukere på YouTube ha blitt halvert. 

Zacharias avslutter med å skrive at teamet aldri senere snek noe mer inn i produksjonskoden til YouTube. Men han lenker til denne saken hos TechCrunch, noe som antyder at det motsatte faktisk var tilfellet.

Det skjedde til slutt: Google gir opp IE6

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
4 fordeler med å bruke Tekjobb til rekruttering
Les mer
4 fordeler med å bruke Tekjobb til rekruttering
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra