Klin inntil Oslos paradegate nummer én, ligger det en bar. Denne baren heter 'Baren' og er ikke som andre barer. Ikke bare bor de som driver stedet i samme huset - de sover på samme rom - og har som hovedprosjekt å skyve hverandre ut av serien så de kan få stikke av med den solide pengepremien.
Men denne baren har også en tredje seksjon, der 86 mennesker jobber med å produsere, redigere, sensurere, tilrettelegge og sende TV ut på både Internett og fjernsyn.
Hvert eneste minutt sitter det folk i kontrollrommet og sørger for å hente inn de hendelsene som er interessante, og lar være å sende de som ikke egner seg på verken TV eller nett. Kabelspagetti stikker ut av alle hull i alle vegger.
- Kontrollrommet ble satt opp på rekordtid, sier webredaktør Halvard Haldorsen. Han sjefer over apparatet som oppdaterer Barens nettsider med video og annet materiale rundt serien. Flere etasjer over selve baren står mange rackmetre med Avid videoredigeringsutstyr, storskjermer, videokodere og en unix-basert Avid-server på 1,7 terabyte som driver lokalnettverket.
All video fra alle kamera lagres midlertidig på serveren, så det kjapt kan hentes opp og inkluderes i for eksempel TV-programmet. Videoen indekseres manuelt, av en person ved en datamaskin i kontrollrommet. Hele systemet synkroniseres av en sentral klokke, som løper gjennom hele prosjektet, slik at det er lett å finne tilbake til materialet senere.
Video fra 17 kameraer redigeres sammen til seks kontinuerlige strømmer som går ut på nettet, og rundt omkring både leiligheten og baren stikker både spionkamera, fjernstyrte robotkamera og retningsfølsomme mikrofoner frem fra alle steder.
Videostrømmene komprimeres for utsendelse på seks bokser fra Kamera Interactive, og sendes fra Tele2s servere i Sverige.
Hele produksjonsnettverket er totalt separert fra Internett, for, som Haldorsen sier: - Dette er veldig fristende materiale for hackere, så vi har sørget for at ingen skal kunne manipulere det i produksjonsprosessen.
- Det tekniske oppsettet har gått veldig bra, selv om det var hektisk. Den største utfordringen ligger i å redigere direktesendingene på nettet slik at de ikke avslører det som kommer på TV et halvt døgn senere, sier han.
Nettsidene gir seerne muligheter for å interagere med hverandre og med deltakerne, gjennom chatting og e-post. Noen av deltakerne har bedt om å få all e-posten ufiltrert, mens andre nøyer seg med de meldingene som har gått gjenom redaksjonens filtre.
- Det har kommet endel som har vært langt over grensen, ja, sier Haldorsen.
Båndbreddeproblemer gjør at det ikke er mulig å få inn web-sendingene i høykvalitets fullskjermmodus. Men Haldorsen ser for seg en rekke andre tiltrekkende muligheter med programmer som dette.
- Vi kan for eksempel legge det opp slik at seerne kan sette opp sitt eget webkamera og ha nettmøter med deltakerne - med video begge veier.
Daglig leder av portalen Everyday, som bar-sidene ligger i tilknytning til, har tidligere antydet at serien har vært en slik suksess at de vil satse på andre, liknende tjenester også i fremtiden.
- Hovedsaken her er interaktiviteten, sier Haldorsen. - På tre uker har 7500 mennesker skrevet seg inn i våre gjestebøker på nettet.
Rettelse: En liten unøyaktighet snek seg inn i artikkelen. Den ble heldigvis kjapt påpekt av Avid Norges supportsjef Tom Erik Krognes
- Alle Avid videoredigeringssystemene kjøres mot en sentral lagring basert på en Windows NT server, ikke Unix. Barens oppsett er ca. 1 terabyte, hvor alle data blir speilet (Raid 1). Baren har ni klienter som kan arbeide på samme media samtidig. Dette er en serverassistert løsning med Avids egenutviklede filsystem, med bl.a. dynamiske partisjoner (kan bl.a. endre partisjonsstørrelse under arbeid) og flere lag med sikkerhet, opplyser han til digitoday.no.