LESERINNLEGG: Samhandling er nøkkelen for å få produktivitetsgevinster, men hvorfor spør da så mange etter produkter – og ikke helhetlige løsninger?
En EU-rapport fra januar 2010 gir uttrykk for at 50 prosent av alle produktivitetsgevinster forventes å komme fra bruk av IKT.
Effektivitets- og produktivitetspotensialet ved riktig bruk av IKT-løsninger er enormt. Da er det et paradoks at fortsatt – særlig innen offentlig sektor – etterspørres spesifikke produkter fremfor løsninger.
Før jeg sier noe mer om dette, la oss se på to trender som gir noen muligheter, men som også oppfattes som trusler av mange.
Antallet enheter som er koblet til internett eksploderer. I følge Cisco går vi fra 35 milliarder enheter i 2010 til 1000 milliarder i 2013.
Antallet nettbrett og smarttelefoner eksploderer. 50 prosent av Fortune 500-bedriftene har implementert eller tester ut nettbrett-løsninger. I 2015 vil 50 prosent av laptop-ene være erstattet av ulike former for nettbrett, ifølge Apple og Forrester Research.
Ser vi på disse trendene sammen med det press som utøves mot en organisasjon i dag, blir det ganske tydelig hva som er løsningen. Svaret er å samhandle over nettet med løsninger som håndterer alle enheter og kanaler.
En organisasjon møter i dag press fra flere hold. Fra eiere og ledelse stille det krav til omsetningsvekst. Salget skal øke, samtidig som kostnadene skal reduseres. Det skal utvikles flere produkter – og helst raskere enn før.
Fra kundene stilles det krav om tettere relasjoner til leverandør og om tilgang til eksperter og ressurser. Internt stilles det krav til bedriftens kommunikasjon og opplæring av arbeidsstyrken. Og om å planlegge bedriftens kontinuitet og integrere fusjoner og oppkjøp.
Organisasjonene blir spredt. Medarbeidere ønsker muligheter til å jobbe fra hvor som helst når som helst og ofte med sine egne enheter. Organisasjonen selv ønsker å redusere reisekostnader og man trenger å koordinere spredte distribusjonsnettverk.
Hvordan øker man produktiviteten i en slik setting? Alt dette handler om samhandling. Video- og samhandlingsløsninger er derfor svaret. Men dette handler om løsninger som effektiviseres arbeidsprosesser – og ikke nødvendigvis om enkeltstående produkter til lavest mulig pris.
I privat sektor har vi derfor sett at det er en økende trend til at toppledelsen oftere og oftere tar initiativ til å endre arbeidsprosesser gjennom å ta i bruk teknologi. I offentlig sektor er det dessverre en klar produktorientering, og som samtidig ikke følges av endringer i arbeidsprosesser.
For å kunne hente ut de formidable gevinstene som ligger i å investere i video- og samhandlingsløsninger må man samtidig jobbe med å endre kultur og endre forretningsprosesser. Bruker man teknologien riktig har vi erfaring med at man kan tjene inn investeringer på 6-12 måneder, og således tjene inn investeringen hvert år. Erfaring viser også at bieffektene er at ansatte blir mer fornøyd og finner en bedre balanse mellom jobb og fritid.
Samhandling er ikke lenger bare en godfot-teori, det er en høyst virkelig teknologiløsning som forbedrer organisasjonen effektivitet og produktivitet. Det er en trend som endrer måten vi er organisert på, jobber på og gjør business på. Det er en trend ingen kan se bort fra.
Geir Kalleberg er direktør produkt & forretningsutvikling i Datametrix AS.