Både SAS og Braathens har satset stort på salg av billetter over Internett. Samtidig har en hel del nye aktører kommet inn på det samme markedet, og sammen skal de konkurrere om en kundebase som hittil har glimret med sitt fravær.
Ferske tall fra SAS viser at bare en halv prosent av selskapets billettsalg foregår over Internett, og tilsvarende tall for Braathens er to prosent for fjoråret, skriver Adresseavisen.
Begge selskapene håper å få opp tallene for inneværende år, SAS vil opp på fem prosent innen 2003, mens Braathens har ambisjoner om å nå fire prosent nettbestillinger allerede i år.
- Tjenestene våre må gjøres mye enklere og synliggjøres mer for å få folk til å bestille på nettet. På sikt tror jeg dette tar seg opp. Vi ser allerede nå at salget øker, sier informasjonssjef i Braathens, Anne Grethe Ellingsen, til avisa.
Nye aktører som Reisefeber, TravelLink, MrJet og Reisetorget forsøker også å etablere seg på dette markedet, men ingen av selskapene ønsker å gå ut med tall ennå.