Flere lesere har lesere tipset digi.no sent i går om at sikkerhetsløsninger fra Panda Security plutselig begynte å sikre at pc-er de er installert på, ikke ville starte opp igjen etter å ha blitt skrudd av.
Karantene
– Strever med trege systemer og at maskiner som har blitt restartet, ikke booter, da enkelte systemfiler har blitt satt i karantene, skriver en leser som legger til at han har en rekke kunder som bruker løsninger fra Panda.
Panda selv kom med den følgende, ganske dramatiske twittermeldingen i går ettermiddag:
Please, Don't reboot PCs. We’ll keep you posted.
— Panda Security (@Panda_Security) 11. mars 2015
Problemet skal ha vært knyttet til signaturfilen i produktene Panda Cloud Office Protection og Retail 2015, noe som tydeligvis førte til at viktige systemfiler har blitt tolket som skadevare og ble satt i karantene.
Fordelen med sikkerhetsløsninger som dette, er at de hyppig ser etter oppdateringer av både signaturfilen og andre komponenter. Seks timer etter at selskapet gikk ut med den første meldingen, kunngjorde selskapet at en selskapet har rullet ut en løsning som gjenoppretter filene som har blitt satt i karantene. Men forutsetningen for at denne oppdateringen skal ha blitt installert, er at de berørte pc-ene ikke har blitt skrudd helt av i mellomtiden.
Men det skal heldigvis være relativt enkelt å løse problemet også med pc-er som nå ikke vil starte etter en omstart. Den omfatter bruk av gode, gamle sikkerhetsmodus i Windows. Panda opplyser her hvordan man deretter går fram for å få gjenopprettet filene som har blitt satt i karantene.